Een confronterende reflectie op vier jaar verandering Waar ging het mis? Ik kan het me nog goed herinneren, dat ene directieoverleg waarin we uitgebreid spraken over de toekomst van de organisatie...
Danny is in het team de meest rustige, zegt hij zelf. Hij werkt al jaren bij het bedrijf waar hij nu zit en doet dat nog steeds met veel plezier. Als Danny bij vergaderingen zit, luistert hij meestal en plaatst hij een opmerking als hij meent inhoudelijk echt iets te kunnen toevoegen. Anderen maken nog wel eens de opmerking dat zij vinden dat Danny niet...
Deze zelftest is gebaseerd op het congruentiemodel voor effectief leiderschap in verandering. Benut de test om te onderzoeken op welke invloedvelden uit het congruentiemodel je goed en op welke je minder goed scoort...
In dit onderdeel Inhoud bieden we werkvormen voor de volgende clusters: Informeren, Discussiëren, Brainstormen, Beslissen, Kennis delen, Presenteren, Vaardigheden oefenen, Toetsen, Talent, Samenwerken, Feedback geven en Planvorming...
Waar ligt je invloed als leidinggevende? Hoe vergroot je de kans op een werkelijke verandering? Echte verandering vindt plaats in de praktijk van alledag. Het antwoord op de vraag waar je invloed op hebt en hoe je de kans op verandering kunt vergroten...
Hoe bepaal ik de opzet van het coachtraject? Hoe kies ik de juiste werkvorm? In dit artikel komt aan de orde hoe je uit het brede aanbod een goede werkvorm selecteert en hoe je uit de diverse werkvormen een goed traject samenstelt dat past bij de gecoachte en zijn vraag. ONTWERP COACHTRAJECT Een coachtraject is in onze ogen meer dan het...
Alle deelnemers van de groep nemen aan de hand van een vraag positie in op een denkbeeldige lijn in de zaal. Bijvoorbeeld de reistijd die men achter de rug heeft. Hierna gaat de begeleider de rij langs en introduceren de deelnemers zichzelf een voor een aan de hand van de positie die zij hebben ingenomen. Deze werkvorm is ook geschikt voor grote groepen (rond zestig personen).
Het verhaal gaat dat het woord ‘buzzen’ (buzz group of zoemgroep) voortkomt uit het geroezemoes dat ontstaat wanneer de duo’s van gedachten wisselen (Smit, 1995). Dit is een van de meest eenvoudige werkvormen uit dit boek en is in bijna elke situatie toe te passen, in zowel kleine groepen als groepen van meer dan honderd mensen. Hieronder lees je een...
Op een tafel in de zaal liggen diverse artikelen en boeken. Aan de hand van een vraag/opdracht van de begeleider nemen de deelnemers door het materiaal door, overleggen en halen daaruit de benodigde informatie. Als je wilt dat deelnemers documenten lezen en daaruit bepaalde informatie filteren of zich op basis van documenten een mening vormen, dan is de werkvorm Leestafel een goede optie. Ten eerste omdat de vraag die je aan de groep stelt, een focus geeft bij het lezen...
Eén van de aanwezigen, mogelijk de voorzitter, heeft de taak om informatie over te dragen. Voordat de informatieoverdrager start met zijn verhaal, krijgt de rest van de groep een opdracht die hen stimuleert om actief en gericht te luisteren. De volgende situatie komt tijdens vergaderingen geregeld voor. Een persoon vertelt een verhaal. In plaats van dat de anderen gericht naar het verhaal luisteren, denken zij na over wat zijzelf willen vertellen wanneer ze het woord nemen of dromen ze...