Wat is het effect van jouw eigen gedrag als leidinggevende? En op welke manieren kun je experimenteren met ander gedrag? Hieronder volgt een aantal interventies om te reflecteren op en om te experimenteren met je eigen gedrag...
Hoe meer het lukt leren en veranderen te verankeren in het dagelijks werk, hoe minder verandertrajecten je hoeft te doen. Als reflecteren en experimenteren een gewoonte worden en jij duide lijk bent in je sturing, dan wordt er in je team...
Als eenmaal de diagnose burn-out is gesteld en door de cliënt is geaccepteerd, kan de weg naar herstel worden ingeslagen. Bij deze weg draait alles om de relatie tussen de ‘ouder’ en het ‘kind’ in de cliënt...
Stel de volgende vraag aan iemand die doodmoe is en van wie je vermoedt dat hij een burn-out heeft: ‘Je bent doodmoe, maar heb je naar jouw idee wel een leuk leven?’ Iemand met burn-out zal zeggen: ‘Ja!...
Het is voor iemand met een burn-out heel eng om het ‘kind’ in zichzelf toe te laten en de controle over zijn leven los te laten. Daarom zal de therapeut aanvankelijk met zijn ouderlijke dimensie de cliënt aansturen...
Toen hij voor het eerst bij zijn therapeut binnenstapte, was de cliënt een en al ‘ouder’. Hij wilde alleen maar actief zijn, hij wilde voortdurend denken. In fase 1 en 2 heeft de therapeut hem dit laten inzien en hem weer ‘kind’ leren zijn...
De ervaring leert dat terugkeer naar de werkvloer voor iemand die hersteld is van een burn-out gepaard gaat met onzekerheid. Hij is kwetsbaar. Hij voelt zich nog niet helemaal zeker van zichzelf en hij weet ook nog niet hoe zijn werkgever en zijn collega’s...
Wanneer het re-integratieproces is afgesloten en de werknemer helemaal aan het werk is, wanneer hij bipolair leeft en werkt, is het moment aangebroken om de therapie te staken. De cliënt is cliënt-af. Er is beweging...
Inmiddels is de herstelde werknemer weer terug op zijn werkplek en volwaardig aan het werk. In de omgang met de werkgever en de collega’s is hij de ‘hele’ persoon (‘ouder’ én ‘kind’), niet meer de halve persoon die hij voorheen was...
Dit artikel bevat een verslag van het herstelproces van Jeroen, die burn-out raakte. Jeroen (45) is projectleider op een Pedagogische Academie, kijkt terug op zijn ziekte, op zijn herstel en zijn re-integratie...