Je loopbaan als professioneel begeleider kan op heel verschillende manieren vorm krijgen. Sommigen doen dit werk hun hele loopbaan lang, voor anderen is het een deel van hun werkend leven...
Welkom bij mijn college besluitvorming voor topmanagers – voor zover ik mijn college kan vatten in een artikel. In mijn lessen gebruik ik vaak simulaties en een van mijn favoriete is een geniale oefening van Jack Brittain en Sim Sitkin. De studenten moeten beslissen of ze...
Al luisterend naar het verhaal van de diamantslijper worden wij geraakt door de overeenkomsten die we zien tussen wat zij doet en ons eigen werk als coach en trainer. Het is omgaan met de spanning die in de steen zit en die je bij elke steen opnieuw moet leren kennen om ermee te werken...
Ieder mens komt in zijn leven tegenwind tegen en leert ermee omgaan. Een ingrijpende of zelfs traumatische gebeurtenis of ervaring is te beschouwen als een wind die heel wat frustraties kan veroorzaken...
Dit artikel beschrijft de tweede fase van de zelfkennismethode, waarin het toekennen van de gevoelsmatige betekenis aan deze waardegebieden als delen van het zelfverhaal centraal staat. De innerlijke wereld van het verhaal...
Wanneer het leven geregeerd wordt door ‘het moet sneller’, ‘ik mag niet falen’, ‘ik “moet” erbij horen’, ‘ik “moet” controle hebben’, enzovoort, vindt een mens weinig rust. Het is als een schaduw die je voortdurend achtervolgt...
Het zelfonderzoek laat je ontdekken hoe je soms gevangenzit in een vicieuze cirkel. De wet van de kano leert ons dat we soms bewust een andere beweging moeten maken dan we gewend zijn. Dat kan nattigheid opleveren...
In dit artikel beschrijven we de vier leerfasen en twaalf leerstappen van de methode zelfsturend leren. De methode is hier narratief beschreven vanuit het beeld van ‘De Bremer stadsmuzikanten’...
Men hoeft niet ver te reizen op zoek naar veranderingen, groei en ontwikkeling. In feite liggen de mogelijkheden tot verandering en leren in je eigen wezen besloten. Onderzoek het gewone van het ongewone in je leven...
Om het zelfverhaal in heel zijn diversiteit te kunnen onderzoeken, is het belangrijk dat de coach de coachee ook minder bekende, naar de achtergrond geplaatste of zelfs actief afgeweerde delen van het verhaal laat verkennen en onderzoeken, zonder beoordelende confrontaties...