De Teamfactor7 bestaat uit het model Teamfactor7 en de monitor Teamfactor7, die een digitale vragenlijst en een digitale rapportage omvat. Laten we eerst stilstaan bij het model Teamfactor7...
In dit artikel vind je een toepassing van het Teamfactor7-model in de praktijk. Marije is 44 jaar. Ongeveer een half jaar voordat ze met ons contact opnam, was zij gestart als manager bedrijfsvoering van een afdeling in een ggz-organisatie. Ze maakt deel uit van een duaal managementteam. Haar collega Bart is manager zorg en psychiater. Na haar studie hbo-verpleegkunde heeft zij vele jaren met plezier aan het bed gestaan...
In ddit artikel reiken wij coachoefeningen aan die binnen de thema’s van de teamfactoren maatwerkgericht en uiteraard afhankelijk van de situatie bruikbaar zijn voor de (team)coach...
Het doel van talentgesprekken is om de gewenste groei en ontwikkeling uit te stippelen zodat teamleden niet alleen vandaag, maar ook morgen wendbaar en toekomstbestendig zijn. Het vertrekpunt hiervoor wordt gevormd door het toekomstige werk.
Wat is er nodig om als organisatie één geheel te zijn dat zich kan aanpassen aan sterk veranderende omstandigheden? Een organisatie waar het doorontwikkelen in alle kleilagen geborgd is...
We leggen nu een link tussen de Transformatiespiraal en de voorgaande artikelen. Voor coaches die een talent, team of leider begeleiden naar meer wendbaarheid, zien we per situatie een aantal interventies...
Om het proces van teamontwikkeling goed te ondersteunen, hebben we de Teamfactor7-monitor ontwikkeld. Deze bestaat uit een digitale vragenlijst en een digitale rapportage...
In organisaties werken we vaak aan het (nog) beter maken van teams. De vraag is of we dan met een team of een groep te maken hebben. Het verschil tussen beide is dat je in een team samenwerkt aan hetzelfde doel. In veel “teams” blijkt dat in de praktijk maar zelden het geval. Meestal is een groep mensen om logische redenen samengevoegd tot een team waarin de teamleden redelijk los van elkaar hun eigen ding doen.
Veel leidinggevenden onderschatten hoeveel invloed ze hebben op de mensen die ze aansturen. Wat voor een manager één van de vele gesprekken op een dag is, is voor een medewerker vaak het onderwerp waar hij thuis enthousiast over vertelt. Of wakker van ligt. De tevredenheid en motivatie van veel mensen wordt voor het grootste deel bepaald door het gedrag van hun manager.
Wilfred Bion was een Britse psychoanalyticus die leefde van 1897 tot 1979. Hij was nauw verbonden aan het vermaarde Tavistock Institute. In zijn werk richtte hij zich zowel op ‘groupdynamics’ als op de relatie tussen patiënt en analyticus. Voor hem is emotionele ervaring de basis voor mentale ontwikkeling.