Een belangrijk verschil met veel andere coachingmethoden is dat aan het coachen met Belbin altijd een assessment van de teamrollen van de coachee voorafgaat. Zonder zo’n analyse gaat het niet. De taal van de teamrollen dient als hulpmiddel en uitgangspunt...
Het instrument voor collegiale consultatie is het gesprek. Alles wat er gebeurt in een gesprek is te vangen onder het brede begrip ‘communicatie’. We communiceren iedere dag, het is vaak een belangrijk deel van ons werk en toch weten we allemaal in ons achterhoofd dat we fout op fout stapelen. We begrijpen de ander niet,...
We waren ondertussen in het midden van de winter aangeland voordat wij weer met zijn vieren bij elkaar in een kring zaten in de studeerkamer van Otto aan Maple Avenue. Er was iets meer dan een jaar voorbijgegaan sinds onze eerste bijeenkomst...
Als je partner psychische klachten heeft en jij je overbelast voelt, heb je je omgeving hard nodig. Maar die is lang niet altijd even begripvol en hulpvaardig. Er zijn veel vooroordelen over psychische aandoeningen en de mensen om je heen weten lang niet altijd...
‘O, nee hè?’ Geert, een ambitieuze, hardwerkende projectmanager, kijkt bij het uitstappen verschrikt naar de achterbank van zijn auto. Daar ligt zijn dochter te slapen in de maxicosi. Op zich een lief plaatje, maar ook een probleem...
Neurolinguïstisch programmeren gaat over de wisselwerking tussen jouw denkpatronen, je taalgebruik en hoe deze elementen jouw gedrag beïnvloeden. Het is de studie naar onze bewuste en onbewuste binnenwereld en ons gedrag...
Dit artikel beschrijft het coachen met de wijsheid van de kudde. De wijsheid van de kudde verwijst naar een manier van werken waarbij de coach zo direct mogelijk tapt uit de respons van de paarden. Coachen met de wijsheid van de kudde is, hoe uitgebreid beschreven dan ook, geen methode...
Steeds meer coaches maken de stap naar het uitbreiden van hun repertoire met e-coaching. Het gebruik van telefoon en Skype en af en toe een mailtje wordt al jaren door vele coaches als aanvulling gebruikt op de traditionele F2F-coachingsprocessen. In andere artikelen hebben we al laten zien dat e-coaching verandering inhoudt voor de...
Goede samenwerking vraagt om goede communicatie. Het klinkt zo eenvoudig, maar helaas gaat er in de praktijk nogal eens wat mis als mensen met elkaar communiceren. Steeds meer werken we op verschillende locaties, in wisselende teams...
JOUW PRAKTIJKTOOLBOX VOOR VERANDERGEDRAG ONZE WERKRELATIES 1. LEER DE BEHOEFTEN VAN DE ANDER KENNEN. Stellingen vanuit jou als manager/veranderaar: Stellingen vanuit de ander: 2. KEN EN COMMUNICEER JOUW EIGEN BEHOEFTEN. Dat start bij zelfonderzoek. Ga voor jezelf eens na: Wat zijn je eigen behoeften? Wat is belangrijk voor je in jullie werkrelatie? Welke criteria gebruik je om de effectiviteit van de ander te beoordelen? ...