De taak die wij ons als leerbegeleiders stellen, is het stimuleren van het reflecteren door professionals. Tot onze verbazing bleken in de wereld opvattingen en praktijken onder de noemer van reflecteren te vallen die wij daar niet onder zouden scharen ...
In dit artikel werken wij uit wat wij onder P-reflecteren verstaan en wat het kan opleveren. We beschrijven het proces van reflecteren fenomenologisch, dat wil zeggen in zijn geheel en in samenhang...
Bij het proces van leren P-reflecteren doet zich een aantal verleidingen voor om iets anders te gaan doen dan wat wij beogen. In andere opvattingen over reflecteren worden wat wij valkuilen en risico’s noemen misschien juist als kernactiviteiten aangemerkt...
In dit artikel splitsen we P-reflecteren op in vijf clusters van deelvaardigheden. Op basis van onze conceptuele analyse van reflectieactiviteiten geven we ook aanwijzingen...
Hoewel de de artkkelen 'Professioneel reflecteren: inleiding' en 'Wat is Professioneel reflecteren en wat heb je eraan?'een theoretische uitwerking bevatten van onze visie op reflecteren, zijn we toch vanuit onze eigen praktijken als leerbegeleiders begonnen ...
Dit artikel bevat een houvast voor het waarnemen van kwaliteit van P-reflectie ...
Ik neem je in dit artikel mee naar een open-inschrijvingstraining. Open-inschrijvingstrainingen zijn aanmerkelijk eenvoudiger dan incompanytrainingen. Je zit minder vast aan de cultuur van de organisatie en hebt minder te maken met mogelijke spanningen tussen wat het bedrijf beoogt met de training en de behoeften van de deelnemers...
Ik maak een onderscheid tussen trainingen met een organisatievraag en teamcoaching. In de eerste staat een wens van de organisatie centraal, met bijvoorbeeld vragen als: ‘De hele organisatie moet agile worden’, ‘We moeten proactiever worden’...
Twee opmerkingen voordat het verhaal begint. De eerste is dat ik gepast bescheiden ben in mijn verwachtingen over wat bereikt kan worden met teamcoaching. Ik ben immers slechts een passant. Een passant die even aanwezig is...
In dit artikel vind je werkvormen 11 t/m 19 voor trainen zonder zaaltjesleed...