Na jouw fase van zelfbewustzijn en zelfmanagement ga je individuen in jouw omgeving helpen in hun bewustzijn en zelfmanagement. Anderen coachen is fundamenteel anders. Het gaat nu over andermans overtuigingen...
Gras groeit niet door eraan te trekken. En het kan gebeuren dat het gras bij de buren echt groener is dan bij jou. Terwijl het aantal zonuren en de neerslag vergelijkbaar zijn. Gras groeit het beste als je goed kijkt naar wat het nu is en wat het nodig heeft...
Dit artikel belicht appreciative inquiry vanuit het perspectief van de facilitator die op een waarderende, onderzoekende wijze individuen en groepen begeleidt...
Doeboeken ken je misschien wel. Van toen je jong was en met het Donald Duck vakantieboek puzzels maakte, strips las en rebussen oploste. Of misschien ken je de doeboeken die er nu voor volwassenen zijn. Bijvoorbeeld om je creativiteit te stimuleren of om mindful te worden. En als ervaren begeleider werk je waarschijnlijk ook al vanuit gedegen methoden om mensen te helpen bij hun persoonlijke groei. In Doe dit boek combineren we het speelse en activerende van doeboeken en de degelijke...
Waarom doet de doener veel zelf in het doeboek? Waarom zijn de opdrachten iedere keer anders? Waarom is er veel aandacht voor reflectie en herhaling? Waarom doet de doener ook opdrachten met andere mensen? En waarom staat er ook een recept in dit doeboek? De antwoorden vind je in dit artikel.
Een bevriende collega liet mij laatst het boek zien dat jij hebt geschreven over coaching, samen met een van de topcoaches in Nederland. Het is omvangrijk, zelfs encyclopedisch te noemen, en prachtig van vormgeving en opmaak...
Het is een mooie, zomerse namiddag in 2007 als een aantal coaches en adviseurs, van wie de meesten ook opleiders zijn, elkaar treffen op het landgoed van Nyenrode Business Universiteit. Gesproken wordt over nieuwe ontwikkelingen in het coachvak...
Dit artikel is specifiek gericht op het opleiden van coaches. Wat een coach in mijn ogen vooral leert tijdens (en ook na) een opleiding, is: het mogelijk maken dat een klant van zijn ervaringen leert...
Flavell is een Amerikaanse ontwikkelingspsycholoog die zich richtte op de cognitieve ontwikkeling van (vooral) jonge kinderen. Door zijn onderzoek naar geheugenstrategieën kwam Flavell erachter dat jonge kinderen zelden spontaan gebruikmaakten van strategieën die ze wel kenden. Kinderen weten bijvoorbeeld wel dat ze iets moeten repeteren om het te onthouden, maar doen dit dan toch niet. Hij noemde dat een productiegebrek (production deficiency) en introduceerde het begrip ‘metageheugen’...
Ons brein is hip. Breinwetenschappers schuiven aan in tv-programma’s en hun boeken gaan rap over de toonbank. Dat is begrijpelijk, want er valt ook zoveel moois te vertellen over onze hersenen. Door wetenschappelijk onderzoek weten we steeds beter hoe ons brein werkt. De technologische vooruitgang speelt daarbij een grote rol.