In dit artikel staan acht werkvormen voor evaluatie en reflectie: Afsluiten, Reviewsessie, Sprint retrospective, After Action Review, Tijdlijn, Visuele evaluatie, Appels en peren en CREA-model voor intervisie...
In dit artikel komen vier werkvormen aan de orde voor teams in transitie: Veranderen aan den lijve ervaren, Transitieopstelling, Cirkels van invloed en betrokkenheid en Versterken en verstieren...
In dit artikel staan zes werkvormen voor innoverend leren: Van beperkingen naar mogelijkheden, Denkhoeden van De Bono, Herkaderen, Stakeholderbrillen, Design thinking en Scenariodenken..
De werkvormen zijn gerangschikt volgens de Plan-Do-Check-Act cyclus. In het deel ‘Plan’ geven we handvatten voor het inrichten van bijeenkomsten die het leer- en aanpassingsvermogen van teams versterken en bespreken we algemene technieken die je daarbij kunt inzetten...
Met het competentieprofiel van een teamcoach, de nulmeting van de scorelijst en de ontwikkelingspunten die je eruit gehaald hebt, gaan we nu in op een aantal punten die voor je basishouding van belang zijn – los vanuit welke theoretische achtergrond je je handelen verantwoordt...
Met het het artikel 'De basishoudig van een teamcoach' hebben we hopelijk je eerste honger gestild in hoe je je rol als teamcoach vormgeeft en hoe je die kunt uitbouwen. Dit artikel geeft de basis weer van je meta-analyse, namelijk het systeemdenken...
Stel je het volgende voor: Je wéét wat teamcoaching is: het begeleiden van een team, gericht op zijn zelfsturing in werken en leren en het vergroten van zijn effectiviteit. Je weet ook dat dit leerproces een begin heeft, een middenstuk en een eind. En ja …, je hebt het teamcoachproces goed beschreven en uitgelegd aan het team...
De start is broos, je kent elkaar niet en de belangen kunnen met gemengde gevoelens gepaard gaan. Zijn ‘ze’ blij dat er een teamcoach komt, of wordt het gezien als een toegeven van eigen falen – en door wie dan? En wat wordt er geprojecteerd op jou als teamcoach?...
Als teamcoach stuur je in de hier-en-nu-situatie op bewustwording, inzicht geven, drempels leren zien, woorden geven aan processen en ruimte geven aan teamleden om hiermee te werken. Hoe doet een teamcoach dat?...
De meesten zullen zeggen: ‘Ha, aan de slag, nu komt het echte werk!’ Een goed begin is goud waard: de intake met opdrachtgever en team is essentieel – zelfs in lopende trajecten of als je als interne teamcoach ergens op een team ‘wordt gezet’...