Het is aan te bevelen als diplomaat meerdere van de volgende competenties in huis te hebben. (Per cluster, en in alfabetische volgorde.) Je kunt deze bijlage uitstekend gebruiken als checklist om je eigen kwaliteiten tegen af te zetten – en dus hiermee vast te stellen waar de verbeterpunten zitten.
Een nieuwe manier van denken dringt zich op. Een manier van denken waar er niet steeds een principiële keuze moet worden gemaakt tussen complementaire of tegengestelde benaderingen en waarden, maar beide tegenpolen op een evenwaardige manier naast elkaar kunnen bestaan...
Hoe ga je om met tegengestelde belangen om zonder gesandwicht te worden? En welke onderliggende kwaliteiten en karakteristieken zijn belangrijk om bij jezelf te ontwikkelen en in je organisatie te stimuleren om paradoxaal competent te worden?...
Communicatie is soms knap ingewikkeld. Er spelen ook zo veel factoren een rol. In dit artikel probeer ik hier orde in te scheppen door ervan uit te gaan dat communicatie gelaagd is. Dat wil zeggen dat achter wat er gezegd wordt, diepere lagen een rol kunnen spelen...
WYSIWYG – what you see is what you get, oftewel: wat je ziet is wat je krijgt. Dit is een leuke spreuk die het goed doet in de reclamewereld, maar niet in coaching. De dingen waar het eigenlijk om gaat in coaching zijn vaak juist niet zichtbaar...
In het artikel 'Gelaagdheid binnen de persoon' besprak ik de gelaagdheid van de persoon, en daarmee ook van jou als coach. Ik maakte onderscheid tussen de buitenkant (het uiterlijk gedrag en de zelfpresentatie) en de binnenkant (de eigen binnenwereld aan ervaringen en gevoelens)...
Ik ben vlak na de oorlog geboren, in juni 1945. Dat mijn geboorte goed ging na de strenge hongerwinter, was natuurlijk een grote opluchting. Als jong kind voelde ik dat ik welkom was. Na de zware jaren werd ik als bevrijdingskind het zonnetje in huis genoemd...
Interventies zijn methoden en technieken die je gebruikt om het gedrag van een cliënt te veranderen of te beïnvloeden. Het doel is om de kwaliteit te verbeteren van de manier waarop de cliënt met zijn probleem omgaat...
In coaching komt veel dynamiek voor. Deze heb ik uitgewerkt naar acht themagebieden of basisdynamieken: actie en reflectie, geven en ontvangen, beschermen en uitdagen, afstand en nabijheid, conflict en harmonie, directiviteit en overgave...
Bij het coachen kun je het best doelgericht, systematisch en procesgericht te werk gaan. Dit heet methodisch handelen. Wie methodisch handelt, kan achteraf verantwoorden waarom hij zo gehandeld heeft...