Goede samenwerking met je team gaat over goede resultaten én over onderlinge verbondenheid. Het is leuk en gezellig samen, maar jullie kunnen ook hard werken, van elkaar leren, samen kritisch en constructief ontwikkelen.
De interventies in de interventie-artikelen zijn evidence-informed. Natuurlijk is het prettig als dat tot nieuwe inzichten leidt. Het echte verschil ontstaat echter door er iets mee te doen.
De Amerikaanse internetgigant Amazon staat niet bepaald bekend als een warm, zorgzaam bedrijf voor de medewerkers. De cultuur is competitief en meedogenloos. Alles staat in het teken van kille cijfers en koele afrekeningen. En toch stimuleert de bedrijfscultuur mensen om open en openhartig met elkaar om te gaan...
In HR-land zingen termen als ‘leven lang leren’ en ‘duurzame inzetbaarheid’ al jaren rond. Het idee is helder: als mensen zich gedurende hun hele loopbaan blijven ontwikkelen, dan zijn ze duurzaam inzetbaar.
Rond mijn achttiende werkte ik in de supermarkt. Mijn eerste echte baantje met een leidinggevende. En dat beviel prima! Elke zaterdag had ik de versafdeling onder mijn hoede. Dat bracht heel wat zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Een mooie hoeveelheid uitdaging zonder dat het te spannend of moeilijk werd.
Goed werk zie ik als de combinatie van werkgeluk en presteren. In de interventie-artikelen lees je praktische handvatten en aandachtspunten voor allerlei situaties, van stress tot goed samenwerken. Maar je kunt natuurlijk ook direct aan de slag met werkplezier!
Graag sluit ik af met een hoopvol perspectief en suggesties om de toename van burn-outs een halt toe te roepen. Uitgangspunt is dat het keren van het tij gezocht moet worden in een afstemming op de natuurlijke ordening.
Werk en de manier waarop we overleggen en elkaar ontmoeten, veranderen razendsnel. Op technologisch gebied is er wat dat betreft al veel mogelijk. En ingegeven door maatregelen tijdens de lockdown hebben we versneld moeten leren online samen te werken...
Als je nog niet vaak energizers hebt ingezet, voelt het misschien raar om deelnemers een opdracht te geven die weinig met de inhoud van de bijeenkomst te maken heeft. Toch zijn energizers belangrijk voor een goede energiebalans.
In onze samenleving zijn verschillende paradigmashifts te herkennen die het luisterend vermogen van organisaties op de proef stellen. Een paradigma is een denkkader van waaruit de werkelijkheid wordt geanalyseerd en beleefd. En als je maar lang genoeg in een werkelijkheid blijft geloven, wordt het vanzelf een leugen. Om geen gevangene van paradigma’s te worden, is een open blik voor nieuwe inzichten cruciaal.