Voor je nader kennismaakt met de acht kenmerken van dienendleiderschap, ontdek je hier eerst twee fundamentele principes die bepalen wat je uitstraalt en hoe effectief je bent. Deze principes onderscheiden succesvolle leiders van minder (of niet) succesvolle leiders. Ze zijn levensveranderend, maar niet wereldschokkend.
Nu je hebt kennisgenomen van de basisprincipes van succesvol leiderschap, verwacht ik dat je met nog meer aandacht en een bewust gekozen intentie leest. Want ook bij lezen maken je aandacht en intentie het verschil in wat je daadwerkelijk verwerkt en je eigen maakt. Zo bepalen je aandacht en intentie uiteindelijk hoe en hoe snel je je ontwikkelt. Neem je open waar wat je leest, verwonder je je, reflecteer je op je eigen handelen? Of ben je meer aan het afvinken wat je al doet of wat een...
In veel organisaties wordt geklaagd dat er te weinig mensen zijn voor te veel werk. Met andere woorden: de werkdruk is te hoog. Wat ik echter ook zie in organisaties, is dat er geen of te weinig keuzes gemaakt worden, veel mensen niet duidelijk hebben wat hun verantwoordelijkheden zijn en/of (moeten) wachten op een teken van boven voor ze tot actie overgaan.
Ga aan de slag, ga het gewoon doen, leer, experimenteer, reflecteer, deel je ervaringen en inzichten, stel vragen. Kies wat je wilt oefenen, bijvoorbeeld luisteren, en ga dat gewoon doen.
Ons brein is hip. Breinwetenschappers schuiven aan in tv-programma’s en hun boeken gaan rap over de toonbank. Dat is begrijpelijk, want er valt ook zoveel moois te vertellen over onze hersenen. Door wetenschappelijk onderzoek weten we steeds beter hoe ons brein werkt. De technologische vooruitgang speelt daarbij een grote rol.
Mensen volgen een training omdat ze een doel hebben en wat willen leren. Of ze volgen een training, omdat iemand anders of de organisatie heeft bepaald dat ze iets moeten leren. Maar iets nieuws aanleren is niet makkelijk.
Begeleidingskundige tools zijn handvatten voor jouw methodisch handelen. Allereerst lees je over het begeleiden van rollenspellen. Een geliefd (en vaak ook gehaat) onderdeel van een training. Ook het begeleiden van een dialoog of debatvorm komt voorbij.
In dit artikel ga ik in op het creëren van een rijke leeromgeving. ‘De didactische tovenaar’ observeert hoe zijn deelnemers leren, en ‘brouwt’ telkens weer een andere toverdrank om deelnemers te helpen de gewenste verandering te maken.
In dit artikel staan we stil bij de waarde van ‘verankeren’. Verankeren houdt in dat je deelnemers zich de aangeboden stof eigen maken in hun dagelijks handelen. Het gaat om de vertaling van kennis, houding en vaardigheden naar de praktijk van alledag.
Ik onderscheid in expressieve kindercoaching vier verschillende modi (activiteitenlevels). Dat zijn:1 Beweging & dans, 2 Creatief & artistiek, 3 Theater & drama, 4 Ontspanning & relaxed-zijn.