Wil je weten wat voor type persoonlijkheid je leidinggevende of je collega is en snappen waarom hij bepaald gedrag vertoont? Waarschijnlijk zal je antwoord hierop ‘ja’ zijn. Deze vraag komt voort uit de behoefte om gemakkelijker met je leidinggevende...
Hoe kom ik over op mijn leidinggevende, mijn collega’s en anderen met wie ik in mijn werk te maken heb? Deze vraag houdt veel medewerkers bezig. Er zijn verschillende redenen waarom je wilt weten wat voor indruk je op anderen maakt...
Een belangrijk verschil met veel andere coachingmethoden is dat aan het coachen met Belbin altijd een assessment van de teamrollen van de coachee voorafgaat. Zonder zo’n analyse gaat het niet. De taal van de teamrollen dient als hulpmiddel en uitgangspunt...
Een onderdeel van de Belbin-benadering kan het gebruiken van Interplace zijn, de door Belbin Associates ontwikkelde online 360 gradenfeedbackvragenlijsten. Via de mail ontvangt de coachee een uitnodiging om een zelfperceptievragenlijst en -woordenlijst in te vullen...
Al vele jaren werk ik met veel plezier met teamrollen in trainingen en in coaching, en als onderliggende theorie voor de opleiding ‘Ácteur in het bedrijfsleven’ die ik samen met Loes Wouterson aanbied. Daarin merkte ik dat het cognitief inzicht in de verschillende wereldbeelden en drives...
Zoals bekend zijn in ons innerlijk meerdere stemmen aan het woord (Voice Dialogue, Gestalttherapie). Vaak zijn bepaalde stemmen duidelijker en andere meer ondergesneeuwd. Met de duidelijke stemmen identificeer je je het meest, de onduidelijke stemmen worden soms weggedrukt en krijgen de kans niet om goed gehoord te worden. En...
Waartoe leidt het benoemen van burn-out in termen van ‘ouder’ en ‘kind’? Het leidt ertoe dat iemand met een burn-out kan praten over zijn probleem in termen die goed te begrijpen zijn, voor hemzelf en voor zijn omgeving...
Hoe komt het dat er in de beroepsbevolking altijd een grote groep medewerkers is die moeilijker mee kan met de eisen van de tijdsgeest? Welke grondhouding kan jouw coachee het beste innemen om een aantrekkelijke speler te blijven tot aan zijn pensioen?...
Interventies zijn methoden en technieken die je gebruikt om het gedrag van een cliënt te veranderen of te beïnvloeden. Het doel is om de kwaliteit te verbeteren van de manier waarop de cliënt met zijn probleem omgaat...
In het werk met cliënten duiken soms subpersonen op. Dat kan bij je cliënt gebeuren, maar evengoed bij jou als coach. Denk maar aan een pleaser, een vredesduif, een perfectionist. Daar gaat dit artikel over...