Onderzoek heeft aangetoond dat onze hersenen stiekem dol zijn op het oplossen van problemen. Een wicked probleem is een bijzonder complex probleem, ook wel een ‘vals probleem’ genoemd. Denk eens aan een chaotische knoop...
Games kennen één stigma dat extra aandacht vereist en dat ik graag bestrijd: dat games een verspilling van tijd zijn, ze zijn er alleen voor de lol en verder niets. Ik heb het verkennen van fun in functioneel tot mijn persoonlijke en professionele missie gemaakt,...
Tijdens het spelen van spelletjes zijn extreme emoties, zoals agressie, egoïsme, machtswellust en ook sadisme legitiem – zelfs welkom omwille van het spel. Deze taboe-emoties mogen we volledig ondergaan en ervaren...
Via Linda Valk van de Universiteit van Eindhoven vernam ik van het bestaan van drie verschillende speelfasen. De eerste fase is de uitnodiging om te spelen. Je wil dat iemand met jou of je spel (mee)speelt...
Een speler moet zich vrij voelen om te spelen. Alleen dan ontstaat de magie van het spel. Opdrachtgevers vroegen mij vaak: ‘Kun je een spel maken dat onze klanten zal doen spelen?’ De echte vraag zou moeten zijn: ‘Kun je een spel maken dat mensen willen spelen?’ ...
De rol van een goede spelmeester is niet dominant of erg aanwezig zijn, maar subtiel faciliteren waardoor de spelers optimaal presteren, zich eigenaar voelen van hun situatie en deze zo de baas worden. Waar leiderschap gaat over het machtig maken van alle deelnemers...
Na het ontwikkelen van speelse interactieve producten met impact voor heel verschillende organisaties en doelstellingen besefte ik dat de beste manier om mensen te overtuigen van de ware waarde van spelen is ze zelf een spel te laten maken als oplossing voor een probleem...
Als je iemand iets wil leren of als een publiek zich interesseert voor een onderwerp, probeer diegene(n) dan niet de les te lezen. Stel je voor hoe het voelt wanneer iemand jou iets probeert te leren of te zeggen, jou wil overtuigen van iets...
Sommige mensen hebben een enorme behoefte om het leven te beheersen of zelfs te slim af te zijn. Veel activiteiten zijn daarop gericht, zoals wanneer een automobilist op de snelweg ervan overtuigd is dat hij tijd kan (en mag) winnen door alle auto’s in te halen...
Als je kijkt naar mensen die een game spelen of als je terugdenkt aan een spelmoment van jezelf, herken je misschien dat het spelen van een game een afspraak van wederkerigheid of sociaal contract is. De speler verbindt zich aan de situatie en regels van het spel met een bepaalde verwachting...