Raymond Meredith Belbin werd geboren 4 juni 1926 in Beckham, Engeland. Op de middelbare school blonk hij uit in Latijn en het lag dan ook voor de hand dat hij klassieke talen ging studeren...
Mag coachen leuk zijn? Ik zeg: Ja! Want als de coachee en de coach het traject leuk vinden, dan wordt er vast veel geleerd. Naast leuk mag het ook spannend, confronterend, soms ontroerend, serieus, indrukwekkend, diepgaand en vol emoties zijn...
Een onderdeel van de Belbin-benadering kan het gebruiken van Interplace zijn, de door Belbin Associates ontwikkelde online 360 gradenfeedbackvragenlijsten. Via de mail ontvangt de coachee een uitnodiging om een zelfperceptievragenlijst en -woordenlijst in te vullen...
Inzicht in de teamrollen van Belbin kan je als coach helpen om aansluiting te vinden bij degene die je coacht en zo je aanpak op hem af te stemmen. In dit artikel willen wij daartoe een raamwerk bieden...
Ik ben ooit gestart als regiomanager bij Parfumerie Douglas. Voordat ik werd aangenomen, werd mij gevraagd een uitgebreide Belbin-testserie in te vullen, want dat was bij Douglas een standaardprocedure. De uitkomsten van deze testserie werden met mij doorgesproken...
Al vele jaren werk ik met veel plezier met teamrollen in trainingen en in coaching, en als onderliggende theorie voor de opleiding ‘Ácteur in het bedrijfsleven’ die ik samen met Loes Wouterson aanbied. Daarin merkte ik dat het cognitief inzicht in de verschillende wereldbeelden en drives...
De teamrollen van Belbin bewijzen mij al jaren goede diensten in coachinggesprekken. Nog krachtiger vind ik het model als je het concreet kunt maken door de combinatie met het kernkwaliteitenmodel van Ofman...
Al enige tijd gebruik ik bij het coachen de Belbin-methodiek, die je inzicht geeft in je natuurlijke, je mogelijke en je te vermijden rollen. De te vermijden rollen geven we meestal geen aandacht vanuit de gedachte dat je vooral je sterke kanten moet versterken...
Socratische vragen zijn geschikt om individuele personen te helpen hun probleem op te lossen. Op eenzelfde manier zijn die vragen behulpzaam om een team te begeleiden. In dit voorbeeld gaat het erom verborgen regels bloot te leggen die zo kenmerkend zijn voor de eilandjescultuur, waarin men in partijen denkt, wij en zij. Een wij-zijcultuur werkt stagnerend ...
Tot nu toe hebben we het vooral gehad over individuele coaching, maar een officemanager zal zich met name op de totale groep richten. Er zijn vier punten waar iedereen die samenwerkt mee te maken heeft: 1 Doelbepaling: waar werken we naartoe? 2 Resultaat: wat is ons resultaatgebied? Waar zijn we als team verantwoordelijk voor? 3 Competenties: welke...