Via Linda Valk van de Universiteit van Eindhoven vernam ik van het bestaan van drie verschillende speelfasen. De eerste fase is de uitnodiging om te spelen. Je wil dat iemand met jou of je spel (mee)speelt...
De magische cirkel als theoretisch model lijkt eenvoudig, maar toen we de praktische verschijningsvormen bestudeerden, ontdekten we dat de vorm en kenmerken het zowel moeilijk als makkelijk maken. Voetbal is een uitermate geschikt spel om de veelzijdigheid van de magische cirkel in de praktijk te zien...
Als je beelden bekijkt van Johan Cruijff zie je dat hij bij het scoren in de flow zit. Hij weet precies hoe hij zichzelf moet positioneren ten opzichte van de bal en hoe hij de bal naar het doel kan manipuleren. Intussen manoeuvreert hij tussen andere spelers door die dat willen voorkomen...
The Matrix, De Lego Film en Alice in Wonderland hebben een ding gemeen: de hoofdpersonen Neo, Emmet en Alice zijn verdwaald tussen twee verschillende werelden van realiteit en surrealisme. Ze raken meer en meer vertrouwd in de ‘vreemde’ wereld en hun rol daarbinnen...
Sommige mensen hebben een enorme behoefte om het leven te beheersen of zelfs te slim af te zijn. Veel activiteiten zijn daarop gericht, zoals wanneer een automobilist op de snelweg ervan overtuigd is dat hij tijd kan (en mag) winnen door alle auto’s in te halen...
Onderzoek heeft aangetoond dat onze hersenen stiekem dol zijn op het oplossen van problemen. Een wicked probleem is een bijzonder complex probleem, ook wel een ‘vals probleem’ genoemd. Denk eens aan een chaotische knoop...
In 2005 werden we met Laika.nl gevraagd een aantal games te maken voor een overheidsinstelling waarmee zij burgers hun beleidsvisie voor de komende vijftien jaar kenbaar zouden maken. Om deze toekomstvisie Utrecht 2020 en haar problematiek te begrijpen, moesten we eerst alles in kaart brengen...
Als een speler start met spelen, kan hij nooit het eindresultaat voorspellen, ook al houdt hij zich aan de spelregels en speelt hij samen met andere spelers. Ieder spel is een nieuw avontuur. Het spelen van een spel staat of valt met de hoop dat je de volgende keer dat je speelt misschien wel iets heel anders wint of ervaart...
We maken korte- en langetermijndoelen, maar de laatste zijn vaak abstract of zelfs vaag zichtbaar aan de horizon, ver weg, zoals: ‘Ik wil lang en gezond leven’. We worden wel continu geconfronteerd met kortetermijnkeuzes...
Stel je voor dat het ontwerpen van een spel precies hetzelfde is als het organiseren van een feestje. Eerst bepaal je de reden voor het geven van het feest. Vervolgens plan je de datum en de plaats van het feest...