LEVENSLOOPVERHAAL: REFLECTEREN OP JE EIGEN GESCHIEDENIS Onderzoeken welke momenten in de eigen levensloop vitale leermomenten waren. Verbanden leggen tussen bepaalde gebeurtenissen. Patronen ontdekken die ook spelen in het hier en nu. Levenslessen trekken voor...
De methode De Waard werd ontwikkeld eind jaren tachtig, als antwoord op de crisis waarin outplacementcliënten zich bevonden. Outplacement werd ervaren als het aan diggelen gaan van de eigen wereld en er was allereerst behoefte om van de scherven een nieuw geheel te maken. Aandacht schenken aan de levensloop brengt ...
Ieder mens komt in zijn leven tegenwind tegen en leert ermee omgaan. Een ingrijpende of zelfs traumatische gebeurtenis of ervaring is te beschouwen als een wind die heel wat frustraties kan veroorzaken...
Dit artikel beschrijft de tweede fase van de zelfkennismethode, waarin het toekennen van de gevoelsmatige betekenis aan deze waardegebieden als delen van het zelfverhaal centraal staat. De innerlijke wereld van het verhaal...
Wanneer het leven geregeerd wordt door ‘het moet sneller’, ‘ik mag niet falen’, ‘ik “moet” erbij horen’, ‘ik “moet” controle hebben’, enzovoort, vindt een mens weinig rust. Het is als een schaduw die je voortdurend achtervolgt...
Het zelfonderzoek laat je ontdekken hoe je soms gevangenzit in een vicieuze cirkel. De wet van de kano leert ons dat we soms bewust een andere beweging moeten maken dan we gewend zijn. Dat kan nattigheid opleveren...
In dit artikel beschrijven we de vier leerfasen en twaalf leerstappen van de methode zelfsturend leren. De methode is hier narratief beschreven vanuit het beeld van ‘De Bremer stadsmuzikanten’...
De narratief coach gebruikt, naast het persoonlijke verhaal van de coachee, ook mythen en sprookjes als bron om de door de coachee gewenste ontwikkeling te bevorderen. We openen dit artikel met het sprookje van de vetkaars...
Men hoeft niet ver te reizen op zoek naar veranderingen, groei en ontwikkeling. In feite liggen de mogelijkheden tot verandering en leren in je eigen wezen besloten. Onderzoek het gewone van het ongewone in je leven...
In dit artikel beschrijven we de vierde stap van het leerproces: keuzes maken en individualiseren. Bewust onderscheid leren maken tussen wat wel of niet verteerbaar, voedend is...