De taak die wij ons als leerbegeleiders stellen, is het stimuleren van het reflecteren door professionals. Tot onze verbazing bleken in de wereld opvattingen en praktijken onder de noemer van reflecteren te vallen die wij daar niet onder zouden scharen ...
In dit artikel werken wij uit wat wij onder P-reflecteren verstaan en wat het kan opleveren. We beschrijven het proces van reflecteren fenomenologisch, dat wil zeggen in zijn geheel en in samenhang...
Bij het proces van leren P-reflecteren doet zich een aantal verleidingen voor om iets anders te gaan doen dan wat wij beogen. In andere opvattingen over reflecteren worden wat wij valkuilen en risico’s noemen misschien juist als kernactiviteiten aangemerkt...
In dit artikel splitsen we P-reflecteren op in vijf clusters van deelvaardigheden. Op basis van onze conceptuele analyse van reflectieactiviteiten geven we ook aanwijzingen...
Hoewel de de artkkelen 'Professioneel reflecteren: inleiding' en 'Wat is Professioneel reflecteren en wat heb je eraan?'een theoretische uitwerking bevatten van onze visie op reflecteren, zijn we toch vanuit onze eigen praktijken als leerbegeleiders begonnen ...
Dit artikel bevat een houvast voor het waarnemen van kwaliteit van P-reflectie ...
We trainen ons een ongeluk in Nederland. Kijk maar eens op een willekeurige dag in de week in welk hotel of conferentieoord dan ook. Zaaltjes vullen zich met heren en dames die voor de gelegenheid iets minder formeel gekleed zijn dan normaal...
SPEL-trainen is een mix die in de praktijk is ontstaan. De bronnen zijn Psychodrama en Voice Dialogue, maar de aanpak is niet gelijk aan het Voice Dialogue zoals Hal en Sidra Stone dat met veel liefde en eruditie hebben ontwikkeld...
De SPEL-methode is meer dan het grabbelen uit een ton vol leuke oefeningen. Het is een samenhangend geheel van interventies en overwegingen die tot die interventies leiden...
Ik neem je in dit artikel mee naar een open-inschrijvingstraining. Open-inschrijvingstrainingen zijn aanmerkelijk eenvoudiger dan incompanytrainingen. Je zit minder vast aan de cultuur van de organisatie en hebt minder te maken met mogelijke spanningen tussen wat het bedrijf beoogt met de training en de behoeften van de deelnemers...