Met methoden, technieken en verschillende luisterleidraden kun je beter leren luisteren. Maar hoe zorg je ervoor dat luisteren blijvend onder de aandacht blijft? In dit artikel volgen een aantal suggesties om te blijven luisteren en je luisteren steeds weer te verbeteren.
Na het herkennen van de luisterblokkades, het inzien van de paradigmashifts en het formuleren van de daarop afgestemde richtinggevende principes, komt het aan op de praktijk. Hoe wordt luisteren onderdeel van de dagelijkse praktijk binnen een organisatie?
Behalve door het benutten van methoden en technieken kun je beter luisteren ook aanpakken vanuit het perspectief van dienstverlening. Luisteren is immers een ander (en daarmee indirect ook jezelf) een dienst bewijzen die veel oplevert. Luisteren is een kwestie van dienstbaar zijn en je kunt het daarmee beschouwen als de hoogste vorm van gastvrijheid; de ander helemaal welkom heten.
Je leiderschap krijgt impact en een vermenigvuldigingsfactor als beide aanwezig zijn. Het een zorgt ervoor dat er zaken concreet bereikt worden. Het ander zorgt ervoor dat het over meer gaat dan dat. Je gebruikt je invloed om een positief verschil te maken in je omgeving. Je zou er de term dienend leiderschap aan kunnen geven, maar daar loert het gevaar van begripsverwarring om de hoek.
De frustratie loopt op. Een aantal teamleden lijkt te zijn afgehaakt. Anderen proberen telkens opnieuw een voorstel te doen. Zuchten. Irritatie. Het gesprek duurt nu al een halfuur en heeft feitelijk nog niets opgeleverd...
Voorkomen is beter dan genezen. Tijdig adresseren kan verdere problemen voorkomen. Dit geldt zeker ook bij geëscaleerde arbeidsconflicten, omdat het oplossen hiervan vaak veel energie, tijd en geld kost. Met ‘conflictpreventie’ bedoelen wij niet dat A en B het altijd met elkaar eens zouden moeten zijn. Dit is niet natuurlijk.
Hoe gaat arbeidsmediation nu in de praktijk? Om dat te laten zien, bespreken we vijf casussen.
Mogelijk ben je niet, of beperkt, aan het werk. Het kan lastig zijn om niet over het werk of andere zaken te piekeren. Mijn coachees zeggen vaak: ‘Ik wilde dat ik een uitknop had voor mijn gedachten.’ Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je niet meer denkt, maar je kunt wel leren minder vaak en korter te...
Sommige mensen herstellen te weinig van drukte op het werk, privé of een combinatie daarvan, waardoor ze spanningsklachten ontwikkelen. Ze zitten niet lekker in hun vel, maar hebben wel de wil, energie en motivatie om hun stress aan te pakken...
Ik sta te stotteren als een klein kind dat voor het eerst bij Sinterklaas mag komen. Dat komt omdat ik een vraag mag stellen aan een bijzondere held van mij. Die held is geen rockster of een voetballer, maar een professor aan Harvard genaamd Amy Edmondson. Zij is de absolute eindbaas als het gaat om psychologische veiligheid.