In dit hoofdstuk gaan we dieper in op het psychologisch kapitaal en de belangrijke rol van kernkwaliteiten. We beschrijven verschillende manieren om iemand bewust te maken van de eigen kernkwaliteiten...
Bij de vijfde weg naar veerkracht draait het om hoopvol naar jezelf en je leven te kunnen kijken. Door een grondig onderzoek van het onderwerp optimisme zullen je coachees de betekenis van een positief standpunt gaan inzien...
Zoals ik al opmerkte in 'Een topprestaticultuur creëren', kun je door een coachende benadering de veiligheidsprestaties flink verbeteren – bij de HRO Linde bijvoorbeeld 73 procent. De reden is duidelijk: studies wijzen uit dat een cultuur van interdependentie de beste veiligheidsprestaties oplevert...
Een klimaat van veiligheid en vertrouwen is erg belangrijk bij coaching. Alleen in een veilig klimaat durven cliënten te spreken over hun ervaringen en hun gevoelens. In het algemeen hebben mensen de neiging om bij onzekerheid of angst onpersoonlijk te zijn...
Coaching is het meest effectief wanneer de cliënt open over zijn gedachten, gevoelens, verlangens, angsten, ervaringen enzovoort kan spreken. Daarvoor is vertrouwen in de coach nodig...
Managers coachen hun medewerkers om beter en met meer voldoening te kunnen functioneren. Daarvoor gebruiken ze wat ze hebben geleerd over gesprekstechnieken en manieren om mensen het beste in beweging te krijgen. Maar voordat we op de methode van coachen ingaan, is het...
Als coach beschik je over een dubbel instrumentarium: aan de ene kant zijn er je methoden en technieken, aan de andere kant is er je eigen persoon. Van deze twee is je persoon je belangrijkste instrument:...
Al vijfentwintig jaar werk ik als coach met mensen die om welke reden dan ook mijn hulp en steun inroepen. Wat hun vraag of probleem ook is, de rode draad was steeds de wens om ‘heel te worden’. Mensen die vastgelopen zijn of die voelen dat ze dreigen vast te lopen...
Dit artikel gaat over de coachende houding en mindset. Hoe kun je als leidinggevende achterover leunen, net als een coach? Hoe kun je je medewerker zelf verantwoordelijkheid laten nemen voor zijn problemen, voor zijn taak en zijn werkplezier?...
Hier is sprake van een paradox in coachend leiderschap, want de manager bepaalt gewoonlijk het salaris, vormt de sleutel tot promotie, maar hanteert ook de bijl. Dat is in orde zolang je denkt dat verstandig gebruik van straf en beloning de enige manier is om anderen te motiveren....