In dit artikel geven we onze visie op duurzame inzetbaarheid oftewel wendbaar werken en waarom dit nu en in de toekomst zo belangrijk is. We reiken een 6C-model voor wendbaar werken aan om de duurzame inzetbaarheid te versterken...
Dit artikel bevat de essentie van het teamcoachen aan de hand van vier onderwerpen van het beroepsprofiel van een teamcoach. De eerste drie zijn de kerntaken, het gewenste resultaat van teamcoachen, en het daaruit voorvloeiende competentieprofiel van de teamcoach...
Een van de belangrijkste vaardigheden van een teamcoach is het kunnen spelen met en inspelen op de hier-en-nu-situatie. Dat kan een teamcoach alleen als hij ook gelóóft dat de essentie zich altijd in de hier-en-nu-situatie afspeelt, ongeacht waar mensen het over hebben...
De oorsprong van het begrip ‘herkadering’ (reframing) is niet helemaal duidelijk. Vaak wordt verwezen naar Gregory Batesons (1972) eerste ideeën over logische niveaus in leren en communiceren (zie hoofdstuk 1). Deze zijn later verder uitgewerkt door Dilts (1990; 2003)...
Reflecteren is net als evalueren terugblikken op wat er is gebeurd. Reflecteren richt zich echter op leren van ervaringen en niet zozeer op het de volgende keer beter doen. Dat wil overigens niet zeggen dat reflectie niet ook kan leiden tot acties. Sterker nog, dat is nadrukkelijk wel de bedoeling...
De stap zetten van continu verbeteren naar fundamenteel vernieuwen, vraagt om innovatief denken, bestaande structuren loslaten en openstaan voor andere manieren van kijken. Zoeken naar nieuwe manieren van teamoverstijgend samenwerken...
We bespreken de tien principes nog een keer als samenvatting en afronding van het boek. En als handvatten om je als begeleider te blijven ontwikkelen, om als agile-lean teamcoach lerend te blijven...
Ieder zichzelf respecterend beroep kent een beroepsprofiel: de kennis, kunde en vaardigheden waarover een professional dient te beschikken. Een competentieprofiel vloeit daaruit voort en is gebaseerd op de vragen uit de markt en de eisen die beroepsverenigingen stellen...
Met het competentieprofiel van een teamcoach, de nulmeting van de scorelijst en de ontwikkelingspunten die je eruit gehaald hebt, gaan we nu in op een aantal punten die voor je basishouding van belang zijn – los vanuit welke theoretische achtergrond je je handelen verantwoordt...
Als teamcoach stuur je in de hier-en-nu-situatie op bewustwording, inzicht geven, drempels leren zien, woorden geven aan processen en ruimte geven aan teamleden om hiermee te werken. Hoe doet een teamcoach dat?...