De behoefte om menselijk gedrag te begrijpen is al eeuwenoud en ook binnen loopbaanbegeleiding speelt het een belangrijke rol. Bij loopbaanbegeleiding wordt voor dit doel veelvuldig gebruikgemaakt van vragenlijsten. Vragenlijsten bestaan uit meerdere dimensies...
Vroeger plaatsten organisaties vacatures in de dagbladen omdat iedereen deze las. Nu vele mensen actief zijn op social media als Facebook en LinkedIn, zijn de bedrijven en organisaties daar ook: zij volgen immers de kandidaat. Social media worden ingezet als wervingskanaal...
De methode-De Waard werd eind jaren tachtig ontwikkeld als antwoord op de crisis waarin outplacementcliënten zich bevonden. Outplacement werd ervaren als het aan diggelen gaan van de eigen wereld. Aandacht schenken aan de levensloop bracht zelfvertrouwen en inspiratie...
De loopbaan is de laatste jaren meer en meer de verantwoordelijkheid van het individu zelf geworden. Het zijn steeds meer de eigen keuzes die de loopbaan vormgeven. Deze loopbaankeuzes blijken voor velen erg moeilijk te zijn – voor sommigen zelfs een dilemma...
In hun loopbaan lopen mensen tegen dingen aan die zinvragen met zich meebrengen. Bijvoorbeeld als iemand wordt ontslagen of als die langverwachte promotie toch niet doorgaat. Of als iemand jarenlang een onbestemde, maar knagende onvrede voelt bij zijn werk...
Mensen heb je in vele soorten en maten. We zijn onderling verschillend, en als je er serieus onderzoek naar doet, merk je dat de verschillen veel groter zijn dan je aanvankelijk dacht...
In dit artikel gaan we kijken naar de manier waarop we onze omgeving waarnemen. En ook daarbij speelt de wil een belangrijke rol. Wanneer iemand wil, dan wil hij ook iets, zegt Schopenhauer. Onze wil is altijd gericht op...
Gedrag ontstaat in de spanning tussen wat mensen willen en de omgeving die zij denken waar te nemen. Soms is de omgeving dwingend en is er weinig ruimte voor de wil; soms laat de omgeving alle ruimte...
Ons willen beïnvloedt de manier waarop we waarnemen, oordelen en handelen. In dit artikel gaan we in op de vraag hoe je deze kennis kunt benutten als manager, adviseur of coach...
In ons werk zien we veel problemen die het gevolg zijn van mismatches. Mismatches tussen mens en werk of mismatches tussen mensen onderling. Het zijn altijd vervelende problemen...