Veel organisatieontwikkelingstrajecten sterven een vroegtijdige dood. Ze worden voor het geplande einde afgebroken of krijgen een afsluiting die veel goeds belooft voor de toekomst, maar waar vervolgens weinig uit komt. Ook incompanytrainingen, hoe goed voorbereid en uitgevoerd ook, hebben niet altijd het effect wat we ervan verwachten.
Ook in deze eerste paragraaf gaat het weer over de kerninzichten van de theorie, de relevantie ervan als kader voor coaching en de relatie met de andere vier kritieke succesfactoren...
Naast een stevige basis in Kolbs Experiential Learning Theory heeft ervaringsleren relaties met vele andere theorieën en praktijkgebieden. Daarvan wordt de humanistische psychologie gezien als overkoepelende theorie voor vele stromingen...
Ervaringsleren heeft – naast een stevige basis in de Experiential Learning Theory en de vijf andere besproken theorieën – relaties met enkele praktijkvelden. We gaan hieronder kort in op de volgende vier: informeel leren, action learning,...
De theorie over ervaringsleren en de daaruit ontstane praktijkvelden hebben zich sinds de eeuwwisseling ontwikkeld rondom twee centrale thema’s: de praktijk van reflectie (reflective practice) en transformatief leren. Daarbinnen spelen twee begrippen...
Gebaseerd op de theorie over ervaringsleren hebben we ook nu weer een aantal werkmodellen en instrumenten geselecteerd voor het gebruik tijdens coaching. We noemen vijf daarvan in deze paragraaf, en beschrijven daarvan kort de essentie in hoofdlijnen...
In deze paragraaf vatten we kort de essentie samen van de Experiential Learning Theory, de relatie met vijf andere theorieën en vier relevante praktijkvelden, en de belangrijkste richt- en ijkpunten voor ervaringsgerichte coaching. Hierbij maken we ook nogmaals...
Deel II gaat over het praktisch gebruik van de twintig werkmodellen in coaching. Het bestaat uit drie hoofdstukken, respectievelijk over de selectie, de toepassing en de aanpassing van de modellen, afhankelijk van de situatie en leervraag van de coachee...
In deze paragraaf bespreken we de vijf KSF’s in de volgorde 2, 1, 3, 4 en 5, toegepast op individuele coaching. Na een korte casusbeschrijving behandelen we elke KSF steeds volgens eenzelfde stramien, zoals aangegeven in de inleiding...
Het opgevoerde teamprobleem is vaak te herleiden tot een beperkt vaardige hantering van een van de vijf KSF’s. Ook hier zit de spanning of onbalans soms binnen één KSF, soms tussen meerdere KSF’s. Vaak is het team zich niet bewust van de eigen situatie:...