Een product of dienst is innovatief als het vernieuwend of grensverleggend is. Daarbij zijn diversiteit, multidisciplinair, inter-organisaties kernwoorden. Bij innovatie gaat het erom om producten en diensten op een betere en effectievere manier aan te pakken. Vaak wordt gedacht dat het bij innovatie alleen om de technische verbetering gaat...
In dit artikel komen werkmodellen aan bod voor het teamcoachen van niet-functionerende teams: Cirkels van acht in teams, Plek der moeite en de kracht van het hier-en-nu, Ruimte scheppen met de transitiefasen en Verander- en behoudtaal...
Bij de afronding zijn er 100.000 manieren om te werken met associaties op attributen zoals sleutels, kaarten en de afronding via de associatie mede vorm en betekenis te geven. Belangrijk is: is er gezegd wat er gezegd moet worden? In dit artikel bespreken we de volgende werkmodellen: Two-minute pitch, Levenslessen en Ankers en ballonnen...
We hebben tijdens de kennismaking en in 'Relevantie' al gesteld dat er verschillende soorten leiderschap zijn en dat een allround leider over meerdere stijlen moet beschikken. De stijlen die hij niet heeft, kan hij mogelijk aanleren. De stijlen die hij niet goed beheerst, zijn met goede hulp te verbeteren of te polijsten. In dit artikel vatten we samen wat de...
We weten nu wat een leider is, wanneer hij nodig is, wat zijn goede en slechte eigenschappen zijn, over welke stijlen hij zou kunnen beschikken en wanneer hij door volgelingen als leider wordt erkend. Deze informatie vormt het materiaal waarmee wij een nieuw en overzichtelijk leiderschapsmodel bouwden. Figuur 1 geeft het model weer en in de rest van dit artikel leggen we de...
In dit artikel vind je het stappenplan om met je cliënt aan de salg te gaan met de Zes tegen Stress. In de praktijk vindt vooraf een kort kennismakingsgesprek plaats, tegenwoordig meestal online....
Hoe werkt aandacht? Dat wat je aandacht geeft, groeit. Of ‘als je iets doet, doe het dan goed’, ook daar heb je aandacht bij nodig. Prachtige clichés, maar wat is aandacht eigenlijk en hoe helpt het ons als coaches bij ons werk?
Veel van wat je doet als trainer is uitleggen, zoals het uitleggen van een theorie of model, het vertellen van het programma. Het helpt om je verhaal te ondersteunen met beeld. Wij doen dat het allerliefst met een flip-over.
Als je een werkvorm kiest, bedenk dan goed wat je doel is bij het betreffende onderdeel in je training. Veel werkvormen uit dit artikel worden gebruikt in trainingen waar het voornaamste doel is dat deelnemers nieuwe vaardigheden aanleren.
Nu je weet wat trainen is, hoe leren werkt en hoe je alle leervoorkeuren bedient met verschillende werkvormen, is het tijd om de training concreet te gaan ontwerpen. Je gaat een draaiboek maken.