In dit artikel vind je zeven werkvormen voor continu verbeteren: Verbeter-kata, 5 x why, Is/is niet-analyse, Visgraat-diagram, Problem-solve of Kaizen, Oplossingen brainstorm en Keren en leren...
Met het competentieprofiel van een teamcoach, de nulmeting van de scorelijst en de ontwikkelingspunten die je eruit gehaald hebt, gaan we nu in op een aantal punten die voor je basishouding van belang zijn – los vanuit welke theoretische achtergrond je je handelen verantwoordt...
Met het het artikel 'De basishoudig van een teamcoach' hebben we hopelijk je eerste honger gestild in hoe je je rol als teamcoach vormgeeft en hoe je die kunt uitbouwen. Dit artikel geeft de basis weer van je meta-analyse, namelijk het systeemdenken...
Stel je het volgende voor: Je wéét wat teamcoaching is: het begeleiden van een team, gericht op zijn zelfsturing in werken en leren en het vergroten van zijn effectiviteit. Je weet ook dat dit leerproces een begin heeft, een middenstuk en een eind. En ja …, je hebt het teamcoachproces goed beschreven en uitgelegd aan het team...
Als teamcoach stuur je in de hier-en-nu-situatie op bewustwording, inzicht geven, drempels leren zien, woorden geven aan processen en ruimte geven aan teamleden om hiermee te werken. Hoe doet een teamcoach dat?...
De meesten zullen zeggen: ‘Ha, aan de slag, nu komt het echte werk!’ Een goed begin is goud waard: de intake met opdrachtgever en team is essentieel – zelfs in lopende trajecten of als je als interne teamcoach ergens op een team ‘wordt gezet’...
Ook een team met een M2-niveau wordt in de literatuur aangeduid als groep, en in de praktijk als team of juniorteam. We volgen de praktijk. Een M2-juniorteam heeft als ontwikkelingstaak zijn bekwaamheid in de inhoud van het werk en de procedures uit te breiden....
Als een groep verantwoordelijkheid neemt voor de resultaten, de inhoud, de procedures en de interactie is het een team geworden (M3). Nu wordt duidelijk waar investeren in een M2-team toe kan leiden! M3-teams zijn zelfsturende teams die nog wat coaching nodig hebben...
Bij zelfsturende teams vervalt het accent op functies en vaste taakomschrijvingen, en komt de nadruk te liggen op ieders rol in relatie met ieders expertise in het team en de klantwaarde. M4-teams staan meer dan M3-teams open voor betrekkingen met derden...
Tja, wat is niet-functioneren? ‘Niet-functioneren’ en weerstand’ zijn begrippen met een feitelijke en een belevingswaarde. Feitelijk, vanuit een registreren en een monitoren op basis van een competentieprofiel, gerelateerd aan klantwaarde en visie...