Een van de meest gestelde vragen naar aanleiding van deel 1 van het Groot werkvormenboek is: ‘Hoe ontwerp ik een goed programma?’ Het ontwerpen van een programma, oftewel het maken van de opzet van een bijeenkomst, is een vak apart...
Ook voor de bijeenkomst kun je het gedrag van deelnemers al beïnvloeden. Met de uitnodiging die je stuurt en opdracht die je vooraf meegeeft, kun je de aandacht richten. In dit cluster vind je suggesties voor opdrachten die je vooraf kunt meegeven...
In deze clusters vind je werkvormen die bijdragen aan de verbinding en werkvormen die je kunt doen als je de groep wilt activeren en verantwoordelijkheid wilt oproepen...
Zonder focus is de kans dat er geleerd wordt klein en levert een discussie vaak meer frustratie dan resultaat op. In dit cluster Focussen vind je werkvormen waarmee je focus kunt aanbrengen, zowel op individueel als op collectief niveau...
In dit onderdeel Inhoud bieden we werkvormen voor de volgende clusters: Informeren, Discussiëren, Brainstormen, Beslissen, Kennis delen, Presenteren, Vaardigheden oefenen, Toetsen, Talent, Samenwerken, Feedback geven en Planvorming...
Wil je het rendement van je bijeenkomst verhogen? Zorg dan in elk programma dat je een werkvorm uit het cluster Focus én een werkvorm uit het cluster Vertaling inbouwt. Hiermee richt je de aandacht van elke deelnemer in je groep. In dit cluster vind je werkvormen waarmee je elke deelnemer aanzet tot nadenken over de vertaling naar de eigen praktijk...
Je hebt gezien dat je je verhaal niet helemaal uitschrijft, tenzij je wilt gaan speechen. Leuk bedacht, maar als je het niet uitschrijft, hoe noteer je je verhaal dan? We hebben hiervoor een handige notitietechniek bedacht. Deze techniek zorgt ervoor dat je meer overzicht creëert...
De komende artikelen nemen we je stap voor stap mee in het ontwerpen van een overtuigend verhaal; je gaat je eerste Storydesign maken. Natuurlijk kun je deze artikelen gewoon lezen en tot je nemen, maar de informatie valt meer op z’n plaats als je die toepast op je eigen presentatie. ...
Stel je voor dat iemand uit je publiek na afloop van jouw verhaal de deur uit loopt en een collega tegenkomt. De collega vraagt: ‘En? Waar ging dat over?’ Idealiter is het antwoord op die vraag jouw kernboodschap. En omdat dit centrale idee zo belangrijk is, begin je jouw ontwerp...
Als je een overleg hebt met een collega, dan gooi je niet direct de stukken op tafel. Je neemt eerst een aanloopje: je vraagt hoe het met hem is of begint een praatje over het weer. Of je vraagt hoe haar project tot nu toe loopt. Dat is natuurlijk niet voor niets:...