De tien uitgangspunten hieronder waarbij mediationvaardigheden worden ingezet, maken je conflictvaardiger op je werk.
Als A en B verschillende inzichten hebben over een bepaalde situatie op het werk kan dit leiden tot een conflict. Dit zal niet zo zijn als A en B elkaar respectvol blijven bejegenen. Als zij het erover eens zijn dat zij het niet eens zijn en dit van elkaar kunnen accepteren, zal meestal geen escalatie optreden.
In deze bijlage zijn twee vragenlijsten opgenomen die kunnen helpen bij het analyseren van verstoorde werkrelaties en arbeidsconflicten. De eerste is gebaseerd op het SCARF-model, de tweede op conflictanalyse. De vragen zijn niet uitputtend, maar voorbeelden voor het verkrijgen van informatie.
Ik sta te stotteren als een klein kind dat voor het eerst bij Sinterklaas mag komen. Dat komt omdat ik een vraag mag stellen aan een bijzondere held van mij. Die held is geen rockster of een voetballer, maar een professor aan Harvard genaamd Amy Edmondson. Zij is de absolute eindbaas als het gaat om psychologische veiligheid.
Psychologische veiligheid kan niet zonder vertrouwen, vrijmoedigheid en verschil maken. Maar er is meer. Psychologische veiligheid is een rijkgeschakeerd fenomeen. Het varieert per moment of situatie en zit boordevol paradoxen. Het realiseren van een klimaat van psychologische veiligheid is daardoor moeilijker dan we vaak denken...
Persoonsgericht trainen betekent deelnemers helpen om diepgaand te reflecteren en (vastgeroeste) patronen bloot te leggen. En nee, dat is (meestal) niet makkelijk! In dit artikel lees je kernbegrippen die je vertrouwd(er) maken op deze ‘moerassige grond’.
In dit artikel staan we stil bij de dialoog als bouwsteen voor verbinding. Ieder mens heeft de behoefte om erbij te horen (sense of belonging), de behoefte zich uit te drukken en verbonden te zijn. Via dialoog kun je de verbindingen waarin je dat kunt ervaren, vormgeven.
De School voor Transitie wil graag transparant zijn in haar ethiek en de grondbeginselen van het gedrag van de eigen medewerkers en van hen met wie zij samenwerkt. Het hart van De School voor Transitie en daarmee de basis onder ons werk,
In ieder nieuw contact wordt je eerste contact aangeraakt, in ieder nieuw welkom je eerste welkom. Hoe welkom was je bij je geboorte? Wie waren er aan- en afwezig? Oude herinneringen aan ervaringen van welkom spelen een belangrijke rol in hoe je jezelf en de ander welkom heet.
In dit artikel staan we stil bij hoe de begeleidingsrelatie – of je nu werkt met individuen of met teams – van jou als coach vraagt dat je bereid bent dicht bij de ander te komen, in nabijheid. Omdat in de basis nabijheid en beschikbaarheid voor de ander de veiligheid creëren om te leren en te ontdekken, hoe spannend ook.