In dit artikel knopen we de laatste eindjes aan elkaar om als professionele coach goed te kunnen functioneren. Hoe ga je om met cliënten die op het grensvlak zitten van ziek/gezond of daadwerkelijk geestesziek blijken? Hoe herken je dat en hoe verwijs je door naar specialisten? ...
▷ Wat is een ‘leerplan van zelfsturing’? ▷ Wat zijn hulpmiddelen bij het koersen in de leeromgeving? ▷ Wat maakt opleiden ‘competentiegericht’? ▷ Welke werkdefinitie gebruiken we bij praktijkgericht opleiden? Koersen in de leeromgeving Opleiders werken...
Compassievraagstukken vormen een belangrijk deel van het aandachtsveld van alle mogelijke hulp- en dienstverleners: medisch, paramedisch, vrijwilligers, mantelzorgers, geestelijk verzorgers, families en vrienden, buren, en van de coach...
De bedenkers van het GROUP-model voor teamcoaching zijn Saul Brown en Anthony Grant (2010). De auteurs baseren hun model grotendeels op onderzoek naar coachinterventies van Hackman en Wageman (2005). Daarbij gaan ze uit van de volgende definitie van teamcoaching...
In dit artikel vind je een uitwerking van een situatie waarbij de gecoachte stress ervaart door te hoge eiesn te stellen aan zichzelf. Per stap 1 t/m 7 in het OJO-model worden oefeningen gegeven waarmee je de gecoachte kunt begeleiden...
De weg naar meer zelfvertrouwen gaat via inzicht in jouw emoties. Negatieve emoties zijn signalen die je te kennen geven dat je pijn gedaan wordt. Iemand scheldt op je en je voelt je gekwetst. Je raakt je geliefde kwijt aan een ander en je wordt geraakt. Je bent bang dat je voor je examen zal zakken en vooraf voel je al de pijn van de vernedering als je ...
Als je kijkt naar de geschiedenis valt het op dat de mensen die de grootste impact gehad hebben in hun eigen tijd bijna altijd als extreem werden beschouwd. De grootste Amerikaanse presidenten, zoals...
Waarom een doel? Voordat je je onderneming kunt opzetten, moet je in staat zijn te definiëren wat het uiteindelijke doel van je onderneming is. Zonder dat doel weet je niet waar je onderneming naar streeft en weet je zelfs niet waarom de onderneming bestaat. Wanneer...
Welke situaties zijn kenmerkend voor groepsleerprocessen? We koppelen ze hier aan de vier bewustzijnsfasen van leren en zoomen kort nog even in op de kracht van evalueren.
In dit artikel staan zes werkvormen voor innoverend leren: Van beperkingen naar mogelijkheden, Denkhoeden van De Bono, Herkaderen, Stakeholderbrillen, Design thinking en Scenariodenken..