Uit onderzoek van het CIPD (2009) bleek dat meer dan 90 procent van de organisaties gebruikmaakte van coaching. 63 procent loste dat intern op met lijnmanagers die ondersteund werden door getrainde interne coaches. Alison Maxwell (2011) onderscheidt vier typen interne coaching: De manager als coach – ‘een...
Een van de bekendste en meest gebruikte gestalttechnieken is de ‘lege stoel’. De supervisant uit zich tegen een lege stoel of zit afwisselend op twee stoelen, waartussen zich een dialoog afspeelt. De twee stoelen stellen verschillende delen van hemzelf voor, of de supervisant en iemand anders, waartussen een dialoog wordt gevoerd. De lege stoel Deze techniek...
Wanneer het leven geregeerd wordt door ‘het moet sneller’, ‘ik mag niet falen’, ‘ik “moet” erbij horen’, ‘ik “moet” controle hebben’, enzovoort, vindt een mens weinig rust. Het is als een schaduw die je voortdurend achtervolgt...
Bij het coachen kun je het best doelgericht, systematisch en procesgericht te werk gaan. Dit heet methodisch handelen. Wie methodisch handelt, kan achteraf verantwoorden waarom hij zo gehandeld heeft...
Deze bijlage laat zien hoe de vijf kritieke succesfactoren voor coaching zijn gegrondvest in drie erkende competentieprofielen voor coaches, zoals gehanteerd door vier beroepsverenigingen. Op basis hiervan hanteren we in dit boek een samengevoegd beroeps- en competentieprofiel...
Een coach die alle aspecten van de basishouding kan zijn, en kan verbinden met een staat van verwondering, zal bijna automatisch in staat zijn om deze attitude om te zetten in gedrag: de basisvaardigheden in coaching. Deze staan los van welke methode of techniek dan ook. De hierna...
‘Op een nacht droomde ik van een gelijkzijdige piramide’, vertelt Ruth Cohn over het ontstaan van het beeld van de driehoek in de bol. ‘Toen ik wakker werd, wist ik dat ik over de grondslag van mijn werk had gedroomd. De gelijkzijdige droompiramide betekende voor mij:...
Kunnen we helen van trauma? Dat ligt eraan wat we onder ‘helen’ verstaan. Als we onze gefragmenteerde psyche in ogenschouw nemen, dan zouden we ‘helen’ het liefst interpreteren als: een geheel herenigde, compleet geheelde psyche...
Ervaringsleren heeft – naast een stevige basis in de Experiential Learning Theory en de vijf andere besproken theorieën – relaties met enkele praktijkvelden. We gaan hieronder kort in op de volgende vier: informeel leren, action learning,...
Kleine acties met veel effect Wat kun je doen als je eigenlijk niets moet doen? Ik kan je zeggen: een heleboel. Als je alles maar blijft doen vanuit een milde houding naar jezelf. Geef jezelf de ruimte om te experimenteren. Blijf belangstellend kijken naar hoe het gaat.