Professioneel begeleiders zetten zichzelf in als instrument, in dienst van het ontwikkelingsproces van anderen. Het onderhouden van hun professionele zelf is nodig om slagvaardig, effectief en vitaal te blijven. Gedurende de loopbaan- en levensfases zijn er momenten...
Dit artikel is met name gericht op CEO’s en hun mededirecteuren en senior leidinggevenden, onder wie de HR-directeur. Het senior leiderschap speelt namelijk een cruciale rol bij het doorvoeren van de stapsgewijze verandering van een organisatie...
Zelf doorlopend blijven leren Wie zichzelf niet bewust is van zijn eigen, levenslange leerlingschap, die is zijn leraarschap niet waard. Met betrekking tot intervisiecoaching betekent dit: als je hebt besloten dat je ‘alles al weet’, hoe kun je dan de ander nog verleiden tot nieuwe ontdekkingen? Nu zijn dus onze vragen: Wat is jouw eigen leerbehoefte als intervisiecoach? Door wie of...
In dit artikel geef ik een overzicht van de verscheidenheid van organisatorische structuren en samenwerkingspatronen om de volgende vraag te kunnen bespreken: welke begeleidingsvormen passen bij welke typen schoolorganisatie? Natuurlijk komen niet alle begeleidingscontracten tot stand in het kader van schoolbeleid. Iedere docent en ...
Intervisie bedoelt zicht te geven op het eigen handelen van de persoon die een probleem ter oplossing of advisering aan collega’s voorlegt. Dat kan op een relatief eenvoudige wijze. Vooral voor beginnende intervisiegroepen is het schrijven van een werkprofiel een goed startpunt, dat voldoende houvast geeft om over te praten....
In dit artikel staan acht werkvormen voor evaluatie en reflectie: Afsluiten, Reviewsessie, Sprint retrospective, After Action Review, Tijdlijn, Visuele evaluatie, Appels en peren en CREA-model voor intervisie...
Ik ben vlak na de oorlog geboren, in juni 1945. Dat mijn geboorte goed ging na de strenge hongerwinter, was natuurlijk een grote opluchting. Als jong kind voelde ik dat ik welkom was. Na de zware jaren werd ik als bevrijdingskind het zonnetje in huis genoemd...
De opbouw van dit boek is opgehangen aan de beantwoording van de twee genoemde deelvragen. Vraag 1 beantwoorden we in deel I (de theoretische grondslag voor de vijf kritieke succesfactoren); vraag 4 beantwoorden we in deel II (de praktische hantering ervan met het oog op succes)...
Een wezenlijk kenmerk van opleiders en trainers die resultaat hebben in hun werk is hun congruentie. Als je congruent bent, dan ben je in het reine met jezelf. Je ervaart een persoonlijke heelheid en veiligheid. Wat je denkt, voelt en doet is eenduidig en met elkaar in balans. Congruentie is merkbaar tijdens een...
In dit artikel presenteren we een aantal oefeningen als miniopstelling om de praktijk binnen de intervisiegroep inzichtelijk te maken. Tevens werken we een aantal oefeningen ter voorbereiding op de miniopstelling uit. We sluiten het artikel af met een aantal tips voor de opstelling. Vooraf willen we drie belangrijke...