In deze paragraaf bespreken we de Self-determination Theory (SDT). Kennis van deze theorie maakt duidelijk hoe zelfbeschikking over je eigen doen en laten onlosmakelijk verbonden is met het claimen van je eigenaarschap daarvoor, en voor de resultaten daarvan...
Kennis van de Theory of Self-regulated Learning (SRL) is zinvol omdat het ons ingrediënten verschaft voor een gerichte, op maat gesneden begeleiding van leerprocessen. Ook van deze theorie bespreken we achtereenvolgens de kerninzichten, de relevantie ervan...
Vanasupa, Stolk en Harding (2010) gaan ervan uit dat leren plaatsvindt binnen een dynamisch systeem van sociale interacties binnen de leeromgeving. Op basis van beide theorieën over psychologische ontwikkeling...
Coach en coachee maken in de contractfase afspraken over het eigenaarschap van de coachee voor zijn leerroute. De coach licht de werkwijze toe en geeft aan dat bepaalde coachactiviteiten een duidelijk beroep doen op de eigen verantwoordelijkheid van de coachee...
In dit hoofdstuk bespraken we twee theorieën over zelfbeschikking en zelfsturing: de Self-determination Theory: zelfbeschikking over je eigen doen en laten is onlosmakelijk verbonden met het eigenaarschap daarvoor en met de resultaten ervan...
Kennis van de theorie over Competence-based Education and Learning (CBE & L) is belangrijk omdat het de coach in staat stelt om samen met de coachee met grote precisie te ontdekken waar hij vastzit binnen zijn competentiehuishouding, zijn interne systeem...
Ik ben een beelddenker; ik zie altijd een onzichtbare wereld achter het verhaal van iemand. Ik ben mij extreem bewust van de context, de omgeving waarin iets zich afspeelt, en hoe je elkaar beïnvloedt...
Er is geen leidinggevende die het belang van teamwerk zal ontkennen. Dat betekent nog niet dat het in ziens- en handelwijze eigen is. In dit aritkel start ik met de historie van teamontwikkeling om aan te geven waar we vandaan komen
ECHT coachend leidinggeven, wat is het wel en wat is het niet? Een paar zaken over ‘wat niet’ heb ik hiervoor nog onvoldoende besproken, daarom wil ik die hier aandacht geven. Noem het uitschieters, uitglijders, een scheve schaats rijden:...
Het prettige van uitzoomen is dat je dat ook samen met het team kunt doen. Je (gezamenlijke) inzichten worden minder emotioneel-gevoelig, en je snapt beter hoe de huidige situatie in stand wordt gehouden.