Waarderende vragen kun jij stellen aan je klant(en) in een voorbereidend gesprek. Zo richt je op een natuurlijke manier de aandacht op wat er wél gewenst is. Vaak begint een verandering namelijk met een probleem of klacht. Met deze waarderende, oplossingsgerichte vragen kun je de ander helpen in het zoeken naar wat diegene wél wil...
‘Je hebt een enorme bouwopdracht laten glippen!’, Hugo hoort het zijn opdrachtgever nog zeggen. Zijn team verloor de aanbesteding met een paar punten verschil.
Hoe was je als kind? Wat weet je je te herinneren? Was je rustig of opvliegend, speels of serieus, lief of brutaal, genoot je volop van de aandacht of stond je liever bescheiden aan de zijlijn? Ben je nog zoals je was als kind? Of ben je veranderd?
Naarmate we volwassen worden, zien we onszelf minder als middelpunt van de wereld. We raken meer en meer geboeid door het samenspel tussen mensen.
We duiken wat dieper in het model van Double Healix. Double Healix streeft naar een wereld waar persoonlijke groei, het aangaan van betekenisvolle relaties en het duurzaam bijdragen aan het grotere geheel tot de hoogst mogelijke waarden behoren.
Bij de afronding van een training of coaching kijk je met je deelnemer niet alleen terug, maar ook vooruit. Je bespreekt wat er geleerd is, maar ook wat de toekomst kan brengen.
Het is tijdens een tweedaagse voor een ondernemingsraad. De OR is nu ruim driekwart jaar aan de slag en wil tijdens een tweedaagse de samenwerking evalueren en afspraken maken voor de komende zittingsperiode...
Ik wil graag beginnen met de uitgangspunten van de SPEL-methode. Dat is belangrijk, omdat je anders met de oefeningen het risico loopt te vervallen in het doen van alleen maar een serie leuke spelletjes. Met die oefeningen is het namelijk niet moeilijk om een leuk draaiboek te maken ...
Luisteren is niet eenvoudig. Niet alleen voor individuen, maar ook voor groepen; de meeste organisaties hebben geen goed ontwikkelde luistercultuur. Maar luisteren en stilte verstaan zijn fundamenteel voor het uitzetten van een krachtige koers...
Wat kan een team behoeden voor collectieve blindheid en onaangepast groepsgedrag? Welke krachten in het team zou je daarvoor moeten mobiliseren? Dit hoofdstuk gaat in op een kernbegrip in de TKM: de deviante stem. Deze vertegenwoordigt die kant van de teamleden die ze niet graag aan elkaar laten zien, omdat ze denken...