In relatie tot je leidinggevende, je collega’s en anderen met wie je te maken hebt op je werk, kom je je persoonlijke valkuilen, ‘blinde vlekken’ en onzekerheden tegen. Mensen denken vaak: ‘Als ik begrijp waarom een ander doet zoals hij doet...
Wil je weten wat voor type persoonlijkheid je leidinggevende of je collega is en snappen waarom hij bepaald gedrag vertoont? Waarschijnlijk zal je antwoord hierop ‘ja’ zijn. Deze vraag komt voort uit de behoefte om gemakkelijker met je leidinggevende...
Om op persoonlijk vlak en in de werkrelatie met je leidinggevende en je collega’s effectief te functioneren, is het noodzakelijk om jezelf en elkaar op een positieve manier te stimuleren. De ene keer gaat je dit gemakkelijker af dan de andere keer...
Dyslexie is een stoornis die vanaf het begin van de ontwikkeling van een kind aanwezig is. De hersenen ontwikkelen zich door telkens nieuwe cellen aan te maken en verbindingen tussen die cellen te vormen. Zo ontstaat een groot netwerk van cellen...
Iemand kan meer of minder dyslectisch zijn. Dit kan op verschillende manieren zijn uitwerking hebben in de onderwijsloopbaan en in werk en beroep. Toch zien we een rode draad door de levensloop van dyslectische volwassenen...
We komen in dit artikel tot de kern van dyslexie: het zwakke gevoel voor de structuren van de taal. Welke problemen komen volwassenen met dyslexie tegen als het gaat om fonologie, grammatica en zinsbouw? Klankstructuren (fonologie)...
Er zijn kenmerken of verschijnselen die niet echt typisch zijn voor dyslexie, maar die we wel veel aantreffen bij dyslectici. Ze kunnen de diagnose van dyslexie mede onderbouwen. In dit artikel licht ik de meest voorkomende verschijnselen toe...
Bij dyslexie gaat het om moeizaam verlopende hersenprocessen. Die zorgen ervoor dat bepaalde facetten van de taal zoals lezen, spellen, grammatica en zinsbouw zich niet goed ontwikkelen. Dit betekent dat er gradaties zullen zijn in die belemmeringen. Dat blijkt ook uit de...
In de onderwijswereld wordt onderscheid gemaakt tussen behandeling en begeleiding. Bij behandeling wordt er rechtstreeks ingegrepen op het probleem door het oefenen van vaardigheden. Bij dyslexie zijn bijvoorbeeld oefeningen om tot vlotter lezen te komen...
Voor mij zijn er drie belangrijke soorten verbinding die het succes van een coachtraject bepalen: verbinding met jezelf, verbinding met het grote geheel en verbinding met de ander. Als je deze drie verbindingen optimaliseert en bewust creëert en inzet, zul je automatisch weten welke interventie nodig is en welke vragen je wel of juist niet moet stellen. Je weet dan automatisch wanneer je stil moet zijn en wanneer je juist wat moet toelichten. Het is de basis van waaruit je elke...