X Xenofobie Dit is een angst waar psychologen weinig aandacht aan besteden. Xenofobie is een angst voor vreemdelingen, mensen met een andere huidskleur of een andere culturele achtergrond. Ze wordt maar zelden serieus onderkend, omdat ze zich vaak manifesteert in vreemdelingenhaat. Waarschijnlijk geldt bij xenofobie hetzelfde als voor andere fobieën; ze is deels...
IJdelheid wordt tegenwoordig ook wel narcisme genoemd. Beide woorden verwijzen naar een overdreven gevoel van eigenliefde en het dwangmatig zoeken van bewondering. Het woord narcisme is afkomstig van Narcissus, de jongeling die volgens een oude Griekse mythe verliefd raakte op zijn spiegelbeeld toen hij uit een vijver dronk. Een narcist is iemand die zo...
Z Zwaarmoedigheid Zwaarmoedigheid wordt ook wel depressie genoemd. Maar aan zwaarmoedigheid kleeft ook een beetje een air van diepzinnigheid. Mensen die last hebben van zwaarmoedigheid zullen zichzelf daarom vaak niet als depressief beschouwen. Ze zien zichzelf eerder als scherpzinnig of wijs, en beschouwen vrolijke mensen als oppervlakkig. Zij zijn er sterk van...
In dit artikel deel ik een aantal interessante onderzoeken die je kunnen helpen bij netwerkgesprekken. Waarbij ik begin met een precair onderwerp waar je zelf weinig invloed op hebt, maar dat toch interessant is om te weten: de eerste indruk. Die berust vooral op zaken als schoonheid en vertrouwen...
Ben je aan het worstelen bij het vinden van nieuwe netwerkcontacten? Onthoud dan één ding: herkenbare dingen werken om te verbinden. Ze roepen namelijk direct en onbewust sympathie op. Heb je dus alle twee op dezelfde school gezeten? ...
In dit artikel deel ik een aantal interessante neuromarketing-onderzoeken die je kunnen helpen bij het online profileren, het maken van een socialmediaprofiel en dagelijkse socialmedia-activiteiten. Het socialmedia-topkanaal dat recruiters gebruiken als ze nieuwe medewerkers zoeken, is: LinkedIn...
Ook op solliciteren zijn natuurlijk de eerdergenoemde algemene neuronetwerk-tips van toepassing. Maar in dit artikel deel ik een aantal interessante specifieke neuromarketing-onderzoeken die je kunnen helpen bij bewustwording tijdens het schrijven van een brief en het opstellen van je cv ...
Het wordt het tijd om jezelf eens de kritische vraag te stellen in hoeverre je jezelf weleens laat verleiden in je proces van werk naar werk. Tot een lager salaris, tot een baan die je eigenlijk niet wil. Tot een gesprek of afspraak. Tot het doen van uitspraken waar je niet achter staat...
Laat de artikelen over slim solliciteren met neuromarketingonderzoek een bron zijn om te lachen, te netwerken, je te verbazen, te ontdekken en inspireren, maar vooral om te durven iets nieuws te doen in je proces van werk naar werk...
Je bent aangenomen! Die ene zin, waar zo veel sollicitanten van dromen...