In dit artikel werken wij uit wat wij onder P-reflecteren verstaan en wat het kan opleveren. We beschrijven het proces van reflecteren fenomenologisch, dat wil zeggen in zijn geheel en in samenhang...
Bij het proces van leren P-reflecteren doet zich een aantal verleidingen voor om iets anders te gaan doen dan wat wij beogen. In andere opvattingen over reflecteren worden wat wij valkuilen en risico’s noemen misschien juist als kernactiviteiten aangemerkt...
In dit artikel splitsen we P-reflecteren op in vijf clusters van deelvaardigheden. Op basis van onze conceptuele analyse van reflectieactiviteiten geven we ook aanwijzingen...
Hoewel de de artkkelen 'Professioneel reflecteren: inleiding' en 'Wat is Professioneel reflecteren en wat heb je eraan?'een theoretische uitwerking bevatten van onze visie op reflecteren, zijn we toch vanuit onze eigen praktijken als leerbegeleiders begonnen ...
Dit artikel bevat een houvast voor het waarnemen van kwaliteit van P-reflectie ...
We bespraken al hoe de leden van een raad zelf kunnen werken aan het verbeteren van de kwaliteit van de communicatie. In onze praktijk zien we echter steeds vaker dat hiervoor ook gebruikgemaakt wordt van externe coaching...
Raden dienen hun functioneren één keer per jaar te evalueren. Ze doen dit – als het goed is – meestal eens per twee of drie jaar met hulp van een externe begeleider. In dit artikel starten we met een aantal ervaringen met zelfevaluatie...
In dit artikel vind je een schematische weergave/formulier dat je kunt gebruiken voor de zelfevaluatie zoals die in het artikel 'Zelfevaluatie uitgebreid aan bod komt...
Voor de ontwikkeling en uitvoering van een effectief diversiteits- en inclusiebeleid is het mijn advies om de volgende stappen te doorlopen.
Het centrale management van een van de grootste hotelketens in Nederland heeft verplicht een werknemerstevredenheidsonderzoek laten uitvoeren voor de aangesloten hotels. Op zich geven de uitslagen een positief beeld. Het topmanagement twijfelt echter aan de waarde van de uitkomsten...