Wanneer heb jij voor het laatst een kompas geraadpleegd? Je weet wel, zo’n ouderwets maar erg mooi instrument dat aangeeft waar het noorden ligt? Misschien ligt er ergens bij jou thuis nog eentje stof te happen. Tegenwoordig gebruiken we digitale navigatiesystemen om te weten welke richting we moeten kiezen...
Twintigers laten tattoos ongedaan maken waarvoor ze als tiener veel geld hebben betaald. Dertigers houden er een levensstijl op na die ze als twintiger niet voor mogelijk hadden gehouden. Veertigers haasten zich naar de scheidingsadvocaat,...
In dit artikel geven we je tools en werkvormen om samen met een team of (een deel van de) organisatie na te gaan en te bespreken hoe de vlag erbij hangt als het gaat om psychologische veiligheid. Waar sta je op dit moment? Wat gaat goed en wat minder goed? Hoe staat het ervoor met de vijf kenmerken van psychologische veiligheid en de drie 'krukpoten' vertrouwen, vrijmoedigheid en verschil maken?
Het is tijd om daadwerkelijk aan de slag te gaan. De uitdaging is groot: maak van je team een safe zone. Het werken aan psychologische veiligheid is een vorm van samenspel. ‘Jammen’ noemen ze dat in de muziek: samen met andere muzikanten zet je een prestatie neer die in het moment ontstaat en die je niet van tevoren hebt gerepeteerd.
In dit onderdeel Inhoud bieden we werkvormen voor de volgende clusters: Informeren, Discussiëren, Brainstormen, Beslissen, Kennis delen, Presenteren, Vaardigheden oefenen, Toetsen, Talent, Samenwerken, Feedback geven en Planvorming...
In mijn leven heb ik heel wat af gereflecteerd. Toch lukt het mij niet een paar hardnekkige gedragspatronen te doorbreken, die strijdig zijn met mijn professionele opvattingen als coach. Ik heb bijvoorbeeld een hoog tempo,..
In dit artikel ga ik in op het creëren van een rijke leeromgeving. ‘De didactische tovenaar’ observeert hoe zijn deelnemers leren, en ‘brouwt’ telkens weer een andere toverdrank om deelnemers te helpen de gewenste verandering te maken.
Ik onderscheid in expressieve kindercoaching vier verschillende modi (activiteitenlevels). Dat zijn:1 Beweging & dans, 2 Creatief & artistiek, 3 Theater & drama, 4 Ontspanning & relaxed-zijn.
'Wat weerhield je er eigenlijk van om door te vragen?’ ‘Ik weet het niet precies, maar ik kreeg het Spaans benauwd toen ze de vraag stelde.’ ‘Je bedoelt die vraag “Waarom ik?”’ ‘Ja, die.
Dit artikel introduceert appreciative inquiry als een veranderkundige aanpak en beschrijft de kenmerken en voordelen van een onderzoekende aanpak van veranderen. Het legt uit wat appreciative inquiry is, geeft een beknopt historisch overzicht ervan en gaat in op de basiscomponenten...