In dit artikel komen vier werkvormen aan de orde voor Plannen, Prioriteren en besluiten nemen: Prioriteren door stickeren, Wegen op criteria, Impact-haalbaarheidmatrix en Raam open – raam dicht...
In dit artikel staan acht werkvormen voor evaluatie en reflectie: Afsluiten, Reviewsessie, Sprint retrospective, After Action Review, Tijdlijn, Visuele evaluatie, Appels en peren en CREA-model voor intervisie...
In dit artikel komen vier werkvormen aan de orde voor teams in transitie: Veranderen aan den lijve ervaren, Transitieopstelling, Cirkels van invloed en betrokkenheid en Versterken en verstieren...
In dit artikel staan zes werkvormen voor innoverend leren: Van beperkingen naar mogelijkheden, Denkhoeden van De Bono, Herkaderen, Stakeholderbrillen, Design thinking en Scenariodenken..
Met het competentieprofiel van een teamcoach, de nulmeting van de scorelijst en de ontwikkelingspunten die je eruit gehaald hebt, gaan we nu in op een aantal punten die voor je basishouding van belang zijn – los vanuit welke theoretische achtergrond je je handelen verantwoordt...
Als teamcoach stuur je in de hier-en-nu-situatie op bewustwording, inzicht geven, drempels leren zien, woorden geven aan processen en ruimte geven aan teamleden om hiermee te werken. Hoe doet een teamcoach dat?...
De meesten zullen zeggen: ‘Ha, aan de slag, nu komt het echte werk!’ Een goed begin is goud waard: de intake met opdrachtgever en team is essentieel – zelfs in lopende trajecten of als je als interne teamcoach ergens op een team ‘wordt gezet’...
Ook een team met een M2-niveau wordt in de literatuur aangeduid als groep, en in de praktijk als team of juniorteam. We volgen de praktijk. Een M2-juniorteam heeft als ontwikkelingstaak zijn bekwaamheid in de inhoud van het werk en de procedures uit te breiden....
Als een groep verantwoordelijkheid neemt voor de resultaten, de inhoud, de procedures en de interactie is het een team geworden (M3). Nu wordt duidelijk waar investeren in een M2-team toe kan leiden! M3-teams zijn zelfsturende teams die nog wat coaching nodig hebben...
Bij zelfsturende teams vervalt het accent op functies en vaste taakomschrijvingen, en komt de nadruk te liggen op ieders rol in relatie met ieders expertise in het team en de klantwaarde. M4-teams staan meer dan M3-teams open voor betrekkingen met derden...