Feedback geven is voor velen een heel bekend begrip. Misschien is het wel de meest getrainde vaardigheid. Toch is het meestal een zwaar beladen onderwerp, ook bij groepen en teams van professionals. Wat maakt het zo spannend om elkaar feedback te geven en feedback te ontvangen? Dat heeft ongetwijfeld te maken met de onderstroom – goede feedback...
Als coach beschik je over een dubbel instrumentarium: aan de ene kant zijn er je methoden en technieken, aan de andere kant is er je eigen persoon. Van deze twee is je persoon je belangrijkste instrument:...
Al vijfentwintig jaar werk ik als coach met mensen die om welke reden dan ook mijn hulp en steun inroepen. Wat hun vraag of probleem ook is, de rode draad was steeds de wens om ‘heel te worden’. Mensen die vastgelopen zijn of die voelen dat ze dreigen vast te lopen...
Dit artikel gaat over de coachende houding en mindset. Hoe kun je als leidinggevende achterover leunen, net als een coach? Hoe kun je je medewerker zelf verantwoordelijkheid laten nemen voor zijn problemen, voor zijn taak en zijn werkplezier?...
Hier is sprake van een paradox in coachend leiderschap, want de manager bepaalt gewoonlijk het salaris, vormt de sleutel tot promotie, maar hanteert ook de bijl. Dat is in orde zolang je denkt dat verstandig gebruik van straf en beloning de enige manier is om anderen te motiveren....
Leidinggeven en coachen is geen makkelijke combinatie. Leidinggevenden hebben verschillende taken en verantwoordelijkheden die ieder voor zich ander gedrag en een andere houding vragen. Sommige leidinggevenden zijn van mening dat je als leidinggevende je medewerkers niet kunt coachen. Volgens hen laten een hiërarchische relatie en...
We hebben gezien wat een medewerker zelf kan doen en wat een manager kan doen om stress aan te pakken. Zowel in Nederland als in België zijn werkgevers verplicht om een beleid te voeren dat de psychosociale arbeidsbelasting voorkomt of beperkt. Werkdruk valt onder psychosociale arbeidsbelasting. De werkgever moet zich inspannen...
Tijdens het schrijven van dit artikel wil ik mijn lezers bij mijn proces betrekken. Ik probeer me voor te stellen wie er bij me aan tafel zou kunnen zitten. Ben je CEO en vraag je je af hoe je met coaching een bijdrage kan leveren aan je organisatie? Ben je een coach die tevreden is met de individuele coachingsrelaties in zijn werk, maar die gefrustreerd is over het feit dat hij niet meer impact heeft op de organisaties die hem inhuren?
Hoe kunnen mensen met elkaar opschieten? Hoeveel nabijheid kunnen we aan? Laten we naar een aantal scenario’s kijken. Stelt u zich eens voor dat u een zeer succesvolle professional bent (natuurlijk kan het zijn dat u dat al bent)...
Dit artikel gaat over hoe coaching binnen een organisatie een rol kan spelen. We kijken allereerst naar het begrip ‘coachingscultuur’. Vervolgens bespreken we de verschillende manieren waarop coaching binnen organisaties is geregeld,...