Voorbereiding op je eigen praktijk Deze paragraaf biedt – kort, krachtig en overzichtelijk – aanknopingspunten om je voor te bereiden op je relatie met opdrachtgevers en intervisanten. In paragraaf 4.1 heb je jezelf gespiegeld aan de kennis, kunde en de basishouding van een competente intervisiecoach. Daar heb je ontdekt waar je kracht zit en waar je beperkingen. In paragraaf 4.2 heb...
Zelf doorlopend blijven leren Wie zichzelf niet bewust is van zijn eigen, levenslange leerlingschap, die is zijn leraarschap niet waard. Met betrekking tot intervisiecoaching betekent dit: als je hebt besloten dat je ‘alles al weet’, hoe kun je dan de ander nog verleiden tot nieuwe ontdekkingen? Nu zijn dus onze vragen: Wat is jouw eigen leerbehoefte als intervisiecoach? Door wie of...
Intervisie, leren van en met elkaar, wint terrein. Investeren in het zelflerend vermogen van mensen maakt lerende organisaties minder afhankelijk van externe opleiders. Zo beperk je de kosten. Bovendien is intervisie bij uitstek werkplekgericht. De leerervaringen beklijven beter in de haarvaten van de organisatie. Zo verhoog je het rendement. Lingsma en Van Doorn ontwikkelden het CREA-Model als reactie op het gebrek aan lenigheid ...
Met dit boek wilden we bijdragen aan de versteviging van het fundament onder coaching als professioneel vakgebied. Daartoe hebben we in dit boek de – in onze ogen – noodzakelijke, relevante en bruikbare kennis geboden waarop een coach zijn kunde kan baseren en uitbouwen...
De Organizational Role Analysis (ORA) van Borwick (2006) is in Nederland uitgewerkt door Liesbeth Halbertsma (2008) en Gerard van Reekum (2009), en later herzien door Newton (2013). 2 Doel en kwaliteit van het model (specifieke geschiktheid voor KSF-1) Het doel van het werken met de...
De bedenkers van het GROUP-model voor teamcoaching zijn Saul Brown en Anthony Grant (2010). De auteurs baseren hun model grotendeels op onderzoek naar coachinterventies van Hackman en Wageman (2005). Daarbij gaan ze uit van de volgende definitie van teamcoaching...
De bedenkers van het Case Navigator-model zijn Ger van Doorn en Marijke Lingsma (2012). Dit model is ontworpen om de dynamiek in een lerende groep concreet, bespreekbaar en werkbaar te maken. Het ging in eerste aanleg om een overzichtelijk model...
In onderstaande tabel zijn de vijf kritieke succesfactoren, de bijbehorende werkmodellen, de codering en nummering geplaatst in één overzicht...
Ieder zichzelf respecterend beroep kent een beroepsprofiel: de kennis, kunde en vaardigheden waarover een professional dient te beschikken. Een competentieprofiel vloeit daaruit voort en is gebaseerd op de vragen uit de markt en de eisen die beroepsverenigingen stellen...
In dit artikel staan acht werkvormen voor evaluatie en reflectie: Afsluiten, Reviewsessie, Sprint retrospective, After Action Review, Tijdlijn, Visuele evaluatie, Appels en peren en CREA-model voor intervisie...