Hoewel contact online en hybride anders is, kun je verrassend goed contact leggen via digitale communicatie. Dat begint al voorafgaand aan een bijeenkomst. Een check-in heeft als functie deelnemers even los te maken van wat ze voor de bijeenkomst aan het doen waren en hen de aandacht volledig op de bijeenkomst te laten richten...
Brainstormen is het op een snelle en creatieve manier gezamenlijk bedenken van oplossingen of ideeën. De deelnemers laten hun gedachten de vrije loop, ze associëren en schrijven alles op wat in hun hoofd opkomt om zo veel mogelijk ideeën te genereren...
Interactie is een geweldige manier om betere bijeenkomsten te organiseren. Toch wil je vaak ook dat een expert haar kennis met de groep deelt. Een manager die instructies geeft, de architect die ontwerpen uitlegt, een docent die theorie uitlegt of een teamlid met een bepaalde rol of expertise...
Persoonlijke ontwikkeling en groei kunnen een doel zijn van je bijeenkomst. Leren door middel van zelfreflectie of door te oefenen, leren van anderen of samen reflecteren op bijvoorbeeld een project of proces. Zo kun je een proces van deep learning stimuleren.
In een bijeenkomst wil je geregeld dat mensen samen iets maken, zoals een beleidsnotitie, een visiestuk, een artikel of onderzoeksopzet. Voor een goed eindproduct is het nodig om samen te werken...
Hierna volgt een aantal werkvormen die zorgen voor afstemming op proces of inhoud. Geef bij hybride bijeenkomsten de mensen op afstand ook echt de gelegenheid hun bijdrage te leveren. Vaak is het voor fysiek aanwezigen makkelijker om zich uit te spreken.
Werkvormen zet je in om je bijeenkomst beter te maken. Het is niet zozeer de vraag óf je werkvormen gebruikt, maar eerder welke je kiest en of je ze bewust inzet. Als je het gesprek vrij laat omdat je niet te veel je stempel op de meeting wilt drukken, is dat óók een werkvorm...
Dit artikel gaat in op de voorbereidingen die nodig zijn om het eigenlijke onderzoeksproces te starten. In deze voorbereidende fase worden concrete keuzes gemaakt over het onderzoeksthema, de duur van het onderzoek en de deelnemers, zodat het onderzoek handen en voeten krijgt...
In dit artikel komen praktische zaken aan de orde om rekening mee te houden bij je voorbereidingen, tijdens de bijeenkomsten en na afloop. In de tabel hebben we ze samengevat.
Met de Deliverfase wordt het waarderend actieonderzoek afgerond. Het doel van deze fase is om acties in gang te zetten die de beoogde veranderingen waarmaken en manifesteren. De resultaten en effecten die uit deze acties voortkomen worden geëvalueerd en afgezet tegen de uitkomsten van de Dream- en Designfase...