Taal is een van de belangrijkste en krachtigste aspecten van NLP. Daarbij is de aandacht niet alleen gericht op wat iemand zegt (verbaal), maar ook op wat iemand niet zegt (non-verbaal). Dankzij taal kunnen we iedere emotie, elke belevenis en elk voorwerp een naam geven...
Waarnemingsposities helpen ons om een stapje terug te doen om zo situaties objectiever te kunnen bekijken en om zonder ons eigen oordeel te kunnen waarnemen. Zo brengen ze je meer creativiteit en flexibiliteit in je eigen denken en gedrag...
Het onbewuste is voortdurend bezig om ongelooflijk veel informatie te verwerken. Zo veel informatie die wij voortdurend generaliseren, vervormen en weglaten. Het onbewuste kan – maar dat hoeft niet – er zijn eigen doelen op na te houden...
Gedurende ons leven bouwen we een model van de wereld. Met dat model vinden we een weg tussen mensen, dingen en abstracties. Zonder een dergelijk model kunnen we niet leven..
Waarden zijn die zaken in ons leven die belangrijk voor ons zijn. Ze vormen de basis waarop wij beslissingen nemen en ze sturen al het menselijke gedrag.
Hoe doet iemand datgene wat hij doet? Wat maakt hem succesvol in wat hij doet? NLP is ontstaan vanuit de behoefte om deze vraag te beantwoorden en de antwoorden over te dragen op iemand anders, zodat hij hetzelfde succes kan bereiken...
Fobieën en allergieën zijn veelvoorkomend. Miljoenen mensen worstelen dagelijks met fobieën als vliegangst, hoogtevrees, claustrofobie of angst voor verschillende dieren en insecten. Sommige van deze fobieën zijn evolutionair gezien begrijpelijk...
Af en toe komen we met ons denken in een tweestrijd terecht, oftewel een impasse. Een deel van ons wil links, maar een ander deel blijft maar steeds rechtsaf slaan. Een deel is hierbij niet letterlijk een deel, maar het is een metafoor...
‘In’ een tijdlijn liggen alle gebeurtenissen uit iemands leven opgeslagen in de vorm van herinneringen en toekomstbeelden (vakantieplannen, doelen, wensen, dromen). Tijdlijnen zijn heel persoonlijk en lopen niet bij iedereen hetzelfde...
Als ik coaches opleid, merk ik dat ze vaak vol oprechte interesse zijn in hun intakegesprekken, maar dat ze de kern niet altijd raken of de vraag achter de vraag niet ontdekken. Ook zie ik dat coaches soms onzeker worden...