We hebben verkend wat verandertaal en behoudtaal is, hoe verandertaal tijdens gesprekken ontstaat en hoe je met jouw gedrag verandertaal kunt oproepen. Nu is het tijd om naar de praktijk van jouw verandercasus te gaan. Tijd om te veranderen.
Niet de argumenten die jij inbrengt tijdens verandergesprekken, maar de argumenten die de ander naar voren brengt zijn doorslaggevend voor gedragsverandering. We zijn de grootste ambassadeurs van onze eigen ideeën. Gedragsverandering krijgt vorm door wat de ander zegt.
Tijd om jouw verandercasus er weer eens bij te pakken. Wanneer we naar deze casus kijken door de bril van Motiverende Gespreksvoering, hoe staat het er dan voor met de verandertaal die jij in gesprekken tevoorschijn weet te vragen?
Hoe kun je als manager of veranderaar effectief gedragsverandering stimuleren? Verandervraagstukken gaan over gedragsverandering. Gedragsverandering kun je niet eenzijdig uitrollen, maar ontstaat tijdens verandergesprekken in interactie. Dat begint bij het vertonen van effectief Verandergedrag: gedrag waarmee jij gedragsverandering interactief stimuleert.
JOUW PRAKTIJKTOOLBOX VOOR VERANDERGEDRAG ONZE WERKRELATIES 1. LEER DE BEHOEFTEN VAN DE ANDER KENNEN. Stellingen vanuit jou als manager/veranderaar: Stellingen vanuit de ander: 2. KEN EN COMMUNICEER JOUW EIGEN BEHOEFTEN. Dat start bij zelfonderzoek. Ga voor jezelf eens na: Wat zijn je eigen behoeften? Wat is belangrijk voor je in jullie werkrelatie? Welke criteria gebruik je om de effectiviteit van de ander te beoordelen? ...
Veel van wat je doet als trainer is uitleggen, zoals het uitleggen van een theorie of model, het vertellen van het programma. Het helpt om je verhaal te ondersteunen met beeld. Wij doen dat het allerliefst met een flip-over.
Als je een werkvorm kiest, bedenk dan goed wat je doel is bij het betreffende onderdeel in je training. Veel werkvormen uit dit artikel worden gebruikt in trainingen waar het voornaamste doel is dat deelnemers nieuwe vaardigheden aanleren.
Wij werken met een korte evaluatie, die we aan het eind van de laatste dag van de training laten invullen door onze deelnemers. Zo krijgen we een goed beeld van hoe deelnemers de verschillende onderdelen van de training hebben ervaren.
Nu je weet wat trainen is, hoe leren werkt en hoe je alle leervoorkeuren bedient met verschillende werkvormen, is het tijd om de training concreet te gaan ontwerpen. Je gaat een draaiboek maken.
In dit artikel vind je een vragenlijst met vragen die je kunt stellen tijdens een intakegesprek.