De casusbeschrijvingen in dit artikel gaan over gezamenlijk geven van richting. In de verschillende casussen is sprake van meerdere stakeholders waarin op participatieve wijze wordt vormgegeven aan gedeelde en gedragen ambitie...
Als ik coaches opleid, merk ik dat ze vaak vol oprechte interesse zijn in hun intakegesprekken, maar dat ze de kern niet altijd raken of de vraag achter de vraag niet ontdekken. Ook zie ik dat coaches soms onzeker worden...
SPEL-trainen is een mix die in de praktijk is ontstaan. De bronnen zijn Psychodrama en Voice Dialogue, maar de aanpak is niet gelijk aan het Voice Dialogue zoals Hal en Sidra Stone dat met veel liefde en eruditie hebben ontwikkeld...
Ik neem je in dit artikel mee naar een open-inschrijvingstraining. Open-inschrijvingstrainingen zijn aanmerkelijk eenvoudiger dan incompanytrainingen. Je zit minder vast aan de cultuur van de organisatie en hebt minder te maken met mogelijke spanningen tussen wat het bedrijf beoogt met de training en de behoeften van de deelnemers...
Ik maak een onderscheid tussen trainingen met een organisatievraag en teamcoaching. In de eerste staat een wens van de organisatie centraal, met bijvoorbeeld vragen als: ‘De hele organisatie moet agile worden’, ‘We moeten proactiever worden’...
Twee opmerkingen voordat het verhaal begint. De eerste is dat ik gepast bescheiden ben in mijn verwachtingen over wat bereikt kan worden met teamcoaching. Ik ben immers slechts een passant. Een passant die even aanwezig is...
In trainingsland gebruiken we veel modellen. Hoe maak je ze spannender, leuker, speelser? Een aantal voorbeelden vind je in dit artkel. Ik kies er vijf uit...
In dit artikel vind je de werkvormen 1 t/m 10 voor trainen zonder zaaltjesleed...
In dit artikel vind je werkvormen 11 t/m 19 voor trainen zonder zaaltjesleed...
In dit artikel vind je de werkvormen 27 t/m 39 voor trainen zonder zaaltjesleed...