In deze fase gaan we terugkijken op wat we hebben gedaan om de ouderlijke en de kinderlijke dimensie te vervullen. Hierbij kun jij helpen door te vragen: ‘Waar ben je vandaag boos, bang, blij of bedroefd over geweest?’...
Eerder noemden we het al: wanneer de burn-out voorbij is, is het heel verleidelijk de oude vertrouwde paden weer te bewandelen. Om weer volop actief te zijn en opborrelende gevoelens te verdringen. Goede voornemens vervagen...
Een confronterende reflectie op vier jaar verandering Waar ging het mis? Ik kan het me nog goed herinneren, dat ene directieoverleg waarin we uitgebreid spraken over de toekomst van de organisatie...
Een openhartige reflectie op twee jaar verandering We hadden een team van elf managers. Het was een bont gezelschap. Zowel qua karakters, ervaring, leeftijd als expertise verschilden we enorm. We stonden voor een cultuurverandering...
Een eerlijke terugblik op mijn rol in de verandering Dat we aan het veranderen waren, had ik achteraf gezien pas na een halfjaar door. Natuurlijk had ik mijn manager wel eens gehoord over ‘het verbetertraject’, maar het was mij ontgaan...
Wat is veranderen? De één praat liever over verandering, de ander over verbetering, transformatie, hervorming, ontwikkeling of groei. Wij gebruiken in dit artikel het woord verandering voor de beweging, ontwikkeling of transformatie...
Waar ligt je invloed als leidinggevende? Hoe vergroot je de kans op een werkelijke verandering? Echte verandering vindt plaats in de praktijk van alledag. Het antwoord op de vraag waar je invloed op hebt en hoe je de kans op verandering kunt vergroten...
Als je niet weet waar je naar toe gaat, dan is het lastig de weg te vinden en op de juiste plek aan te komen. In tijden van verandering ontbreekt vaak duidelijkheid over de bestemming en over de eisen die gesteld worden aan de weg ernaartoe...
Of een verandering slaagt, hangt niet alleen af van duidelijke kaders. Elementen binnen de context van de organisatie kunnen de reikwijdte van de verandering positief of negatief beïnvloeden. Stel, je verwacht van je medewerkers dat zij secuurder werken...
Het derde invloedveld gaat over aandacht. Als we medewerkers hiernaar vragen, dan scoren zij dit veld meestal als het veld waarop het grootste tekort ligt. Zeker in tijden van verandering. En dat terwijl juist dit veld zorgt voor de verbinding...