Bij het geven van feedback worden de drie G’s gebruikt, achtereenvolgens: gedrag, gevoel en gevolg. In deze uitleg zal ik – daar waar het van belang is – de rol van eigenaarschap bij het geven van feedback toelichten...
Vanuit mijn dagelijkse praktijk als facilitator en adviseur van organisatie- en teamontwikkeling, is in de loop der jaren mijn verwondering ten aanzien van het verloop van veranderprocessen alleen maar toegenomen. Vele (vaak hele mooie) theorieën bleken in de praktijk...
Gedrag komt niet zomaar in beweging. Daarvoor is voldoende urgentie en noodzaak nodig. Urgentie staat daarbij voor het aspect ‘dringend in de tijd’, en noodzaak staat voor het aspect ‘onvermijdelijk gezien de omstandigheden’...
De derde cruciale factor om gedragsverandering vorm te geven is het ontwikkelen van aanpassingsvermogen. Hoe kan het dat sommige mensen zich moeiteloos aanpassen aan veranderende omstandigheden, terwijl anderen dit niet kunnen opbrengen?...
In dit artikel beschrijf ik de werkvorm Intention Circles. Deze krachtige aanpak werkt integraal met de zes factoren die nodig zijn om blijvende gedragsverandering waar te kunnen maken. De werkvorm oogt eenvoudig, maar is zo krachtig...
Een gebrek aan gedragsvrijheid zorgt ervoor dat gedragsverandering niet waargemaakt kan worden. Een ander belangrijk obstakel dat gedragsveranderingen in de weg staat, is de neiging van mensen om zich te identificeren met hun werk....
Hoeveel vrijheid hebben we nu werkelijk in de keuzes van ons gedrag? Spelen wij met onze gedragspatronen, of spelen de gedragspatronen met ons? Hebben wij controle, of heeft de controle ons?...