Adaptievermogen is het vermogen je opnieuw te verhouden tot een veranderende context. Voor teams betekent dat een intrinsieke behoefte zich te blijven ontwikkelen, blijvend en duurzaam te leren. Iets dat mede groeit vanuit lol krijgen in continu verbeteren....
Reflecteren is net als evalueren terugblikken op wat er is gebeurd. Reflecteren richt zich echter op leren van ervaringen en niet zozeer op het de volgende keer beter doen. Dat wil overigens niet zeggen dat reflectie niet ook kan leiden tot acties. Sterker nog, dat is nadrukkelijk wel de bedoeling...
De stap zetten van continu verbeteren naar fundamenteel vernieuwen, vraagt om innovatief denken, bestaande structuren loslaten en openstaan voor andere manieren van kijken. Zoeken naar nieuwe manieren van teamoverstijgend samenwerken...
We bespreken de tien principes nog een keer als samenvatting en afronding van het boek. En als handvatten om je als begeleider te blijven ontwikkelen, om als agile-lean teamcoach lerend te blijven...
Als agile-lean teamcoach help je bouwen aan krachtige, volwassen teams met een eigen identiteit en een groot leervermogen die in staat zijn om gesprekspartner te zijn voor managers en teams waarmee wordt samengewerkt en overeind te blijven in een complexe organisatiedynamiek...
Een agile-lean teamcoach richt zich op het functioneren van teams vanuit een gezamenlijke doelstelling, namelijk het genereren van een maximale toegevoegde waarde voor de klant in werkprocessen en hierbij passende optimale onderlinge afstemming...
In deze stap gaat de gecoachte zijn probleem of belemmering ombuigen naar een uitdaging waar hij daadwerkelijk mee aan de slag wil en kan gaan. Je ondersteunt de gecoachte hier bij het onderzoeken van zijn probleem vanuit andere invalshoeken dan hij gewend is,...
Het doel van deze stap is om ideeën op tafel te krijgen op basis waarvan de gecoachte een plan kan maken met activiteiten (stap 5) die hij kan gaan uitproberen (stap 6). Brainstormen kan vaak als chaotisch en ongestructureerd worden ervaren, maar het is in feite een gerichte activiteit...
In deze stap maakt de gecoachte een plan, gericht op het experimenteren met zijn oplossing en ontwikkeling. Dit doet hij door concrete acties te definiëren die hij gaat uitvoeren en uitproberen om zijn uitdaging te kunnen behalen. Het is hier de bedoeling dat hij een visueel en overzichtelijk (route)plan maakt...
Dit is de fase waarin de gecoachte reflecteert op het experimenteren met en uitproberen van de activiteiten. Ook wordt in deze fase het proces gedocumenteerd. Verandering vindt altijd in de loop van een langere tijd plaats...