Wat geldt voor een team geldt ook voor de agile-lean teamcoach zelf: steeds beter worden, vraagt om voldoende aandacht voor checks op je eigen bijdrage. Hierbij geldt: de check doe je zo veel mogelijk ná een situatie, on-action en niet in-action...
De ‘Act-fase’ van de PDCA-cyclus wordt soms uitgelegd als het verwerken van de uitkomsten van de ‘Check-fase’. Als er afwijkingen zijn geconstateerd, worden er maatregelen genomen om de beoogde resultaten alsnog te bereiken...
Adaptievermogen is het vermogen je opnieuw te verhouden tot een veranderende context. Voor teams betekent dat een intrinsieke behoefte zich te blijven ontwikkelen, blijvend en duurzaam te leren. Iets dat mede groeit vanuit lol krijgen in continu verbeteren....
Reflecteren is net als evalueren terugblikken op wat er is gebeurd. Reflecteren richt zich echter op leren van ervaringen en niet zozeer op het de volgende keer beter doen. Dat wil overigens niet zeggen dat reflectie niet ook kan leiden tot acties. Sterker nog, dat is nadrukkelijk wel de bedoeling...
De stap zetten van continu verbeteren naar fundamenteel vernieuwen, vraagt om innovatief denken, bestaande structuren loslaten en openstaan voor andere manieren van kijken. Zoeken naar nieuwe manieren van teamoverstijgend samenwerken...
We bespreken de tien principes nog een keer als samenvatting en afronding van het boek. En als handvatten om je als begeleider te blijven ontwikkelen, om als agile-lean teamcoach lerend te blijven...
Als agile-lean teamcoach help je bouwen aan krachtige, volwassen teams met een eigen identiteit en een groot leervermogen die in staat zijn om gesprekspartner te zijn voor managers en teams waarmee wordt samengewerkt en overeind te blijven in een complexe organisatiedynamiek...
Een agile-lean teamcoach richt zich op het functioneren van teams vanuit een gezamenlijke doelstelling, namelijk het genereren van een maximale toegevoegde waarde voor de klant in werkprocessen en hierbij passende optimale onderlinge afstemming...
In deze stap gaat de gecoachte zijn probleem of belemmering ombuigen naar een uitdaging waar hij daadwerkelijk mee aan de slag wil en kan gaan. Je ondersteunt de gecoachte hier bij het onderzoeken van zijn probleem vanuit andere invalshoeken dan hij gewend is,...
Het doel van deze stap is om ideeën op tafel te krijgen op basis waarvan de gecoachte een plan kan maken met activiteiten (stap 5) die hij kan gaan uitproberen (stap 6). Brainstormen kan vaak als chaotisch en ongestructureerd worden ervaren, maar het is in feite een gerichte activiteit...