Ik vertel graag over de kunst en de praktijk van het Meesterlijk Coachen en houd er krachtige opinies op na over wat coaching is en wat niet. Coaching gaat over het opbouwen van motivatie en het bekrachtigen van ambities en is meer dan een motivatietechniek...
Gedragsverandering kan alleen slagen dankzij eigenaarschap. Eigenaarschap betekent dat je zelf de regie oppakt, verantwoordelijkheid neemt, commitment toont en rekenschap geeft. Eigenaarschap kenmerkt zich door drie woorden...
Gedrag komt niet zomaar in beweging. Daarvoor is voldoende urgentie en noodzaak nodig. Urgentie staat daarbij voor het aspect ‘dringend in de tijd’, en noodzaak staat voor het aspect ‘onvermijdelijk gezien de omstandigheden’...
De derde cruciale factor om gedragsverandering vorm te geven is het ontwikkelen van aanpassingsvermogen. Hoe kan het dat sommige mensen zich moeiteloos aanpassen aan veranderende omstandigheden, terwijl anderen dit niet kunnen opbrengen?...
In dit artikel ga ik in op de derde en laatste factor onder de waterspiegel: variatietolerantie, de mate waarin ander gedrag – en met name nieuw doelgedrag – geaccepteerd wordt binnen een organisatie...
Cirkel van verandering biedt een integrale kijk en aanpak op het waarmaken van cultuur- en gedragsverandering in organisaties. Er zijn vele handvatten de revue gepasseerd die ondersteunend zijn...
Wat is veranderen? De één praat liever over verandering, de ander over verbetering, transformatie, hervorming, ontwikkeling of groei. Wij gebruiken in dit artikel het woord verandering voor de beweging, ontwikkeling of transformatie...
Waar ligt je invloed als leidinggevende? Hoe vergroot je de kans op een werkelijke verandering? Echte verandering vindt plaats in de praktijk van alledag. Het antwoord op de vraag waar je invloed op hebt en hoe je de kans op verandering kunt vergroten...
Het derde invloedveld gaat over aandacht. Als we medewerkers hiernaar vragen, dan scoren zij dit veld meestal als het veld waarop het grootste tekort ligt. Zeker in tijden van verandering. En dat terwijl juist dit veld zorgt voor de verbinding...
Bij het coachen kun je het best doelgericht, systematisch en procesgericht te werk gaan. Dit heet methodisch handelen. Wie methodisch handelt, kan achteraf verantwoorden waarom hij zo gehandeld heeft...