In deze paragraaf bespreken we de vijf KSF’s in de volgorde 2, 1, 3, 4 en 5, toegepast op individuele coaching. Na een korte casusbeschrijving behandelen we elke KSF steeds volgens eenzelfde stramien, zoals aangegeven in de inleiding...
Het opgevoerde teamprobleem is vaak te herleiden tot een beperkt vaardige hantering van een van de vijf KSF’s. Ook hier zit de spanning of onbalans soms binnen één KSF, soms tussen meerdere KSF’s. Vaak is het team zich niet bewust van de eigen situatie:...
Om de coachee of de teamleden in het hier-en-nu van de coachsetting zo snel mogelijk eigenaar te laten worden van hun eigen meetlat, aanspreekbaar op alle lagen binnen hun ijsberg, en gericht op inpassing van het geleerde binnen de context van hun werk...
Op basis van de beschreven praktijk zetten we hieronder de belangrijkste kernpunten nog eens op een rijtje (6.4.1). Vervolgens bieden we weer enkele verwerkingsopdrachten, waarmee je je de essentie van deze praktijktheorie over de KSF’s kunt eigen maken...
We introduceerden in dit boek de term Context ter aanduiding van omgevingsbewust leren en werken. Het zou echter onvoldoende zijn om dit alleen te verlangen van coachees of te coachen teams. Hoe overtuigend is een coach die niet zelf te werk gaat...
Ook over doelgerichtheid in werken en leren (KSF-2, de Meetlat) stellen we je enkele vragen om je uit te nodigen om, in eerste aanleg voor jezelf, te ontdekken welke relatie je hebt met deze KSF. Ook hierbij delen we de vragen weer in naar (1) meningvormende en (2) actiegerichte...
Ook over eigenaarschap voor het leerproces (KSF-3) stellen we je enkele vragen om je uit te nodigen te ontdekken hoe je je verhoudt tot deze KSF. We hanteren hier weer dezelfde groepering van vragen als bij de voorgaande twee KSF’s...
De interne gelaagdheid van het competentiebegrip (KSF-4) wordt vaak aangeduid met de term ‘doen, denken en drijfveren’ en staat bekend als de ijsbergmetafoor. Ook hierover geven we je enkele vragen om je uit te nodigen te ontdekken welke relatie je hebt met deze KSF...
Ook over het Hier & Nu stellen we je enkele vragen om je uit te nodigen je eigen relatie met deze KSF nader te onderzoeken. Daarbij is het onderscheid tussen (1) meningvormende en (2) actiegerichte vragen, en tussen individuele en teamcoaching inmiddels bekend...
In paragraaf 8.5 stelden we de laatste vragen waarmee we je verwijzend naar levensechte situaties graag uitnodigden tot reflectie op jezelf als (aankomend) professional. Mogelijk is het je opgevallen dat we niet continu in staat waren de vijf KSF’s werkelijk...