Dit is een tricky artikel. Het doel van Mooi Werk is je te helpen met nuchterheid te kijken naar je werkzaamheden om zodoende realistische aanpassingen van die werkzaamheden mogelijk te maken...
Nu je drie verhalen uit de praktijk gelezen hebt, vraag je je misschien verschillende dingen af. Loopt het altijd zo vlot? Is dit niet te mooi om waar te zijn? Ik vroeg me dat tijdens het schrijven ook herhaaldelijk af. Mijn eigen criticus was niet mals.
Zoals ik al opmerkte in 'Een topprestaticultuur creëren', kun je door een coachende benadering de veiligheidsprestaties flink verbeteren – bij de HRO Linde bijvoorbeeld 73 procent. De reden is duidelijk: studies wijzen uit dat een cultuur van interdependentie de beste veiligheidsprestaties oplevert...
Een klimaat van veiligheid en vertrouwen is erg belangrijk bij coaching. Alleen in een veilig klimaat durven cliënten te spreken over hun ervaringen en hun gevoelens. In het algemeen hebben mensen de neiging om bij onzekerheid of angst onpersoonlijk te zijn...
Wat doe je als je merkt dat je door een domme fout de demo van een nieuw en veelbelovend softwareproduct niet kunt demonstreren aan een zaal vol verwachtingsvol kijkende potentiële klanten? ‘Ik bevond mij in een staat van opperste paniek’ ...
Coaching is het meest effectief wanneer de cliënt open over zijn gedachten, gevoelens, verlangens, angsten, ervaringen enzovoort kan spreken. Daarvoor is vertrouwen in de coach nodig...
Feedback geven is voor velen een heel bekend begrip. Misschien is het wel de meest getrainde vaardigheid. Toch is het meestal een zwaar beladen onderwerp, ook bij groepen en teams van professionals. Wat maakt het zo spannend om elkaar feedback te geven en feedback te ontvangen? Dat heeft ongetwijfeld te maken met de onderstroom – goede feedback...
Als coach beschik je over een dubbel instrumentarium: aan de ene kant zijn er je methoden en technieken, aan de andere kant is er je eigen persoon. Van deze twee is je persoon je belangrijkste instrument:...
Dit artikel gaat over de coachende houding en mindset. Hoe kun je als leidinggevende achterover leunen, net als een coach? Hoe kun je je medewerker zelf verantwoordelijkheid laten nemen voor zijn problemen, voor zijn taak en zijn werkplezier?...
Hier is sprake van een paradox in coachend leiderschap, want de manager bepaalt gewoonlijk het salaris, vormt de sleutel tot promotie, maar hanteert ook de bijl. Dat is in orde zolang je denkt dat verstandig gebruik van straf en beloning de enige manier is om anderen te motiveren....