Als er voldoende tijd is om te verdiepen in het formuleren van een bevestigend thema, kun je alle betrokkenen elkaar laten interviewen. Soms kan dat op een evenement waarbij iedereen in dezelfde ruimte is...
Zoals gezegd: doorgaans komt de motivatie om te veranderen vanuit een probleem. Hoewel een probleem urgentie geeft, zorgt het lang niet altijd voor voldoende motivatie om langdurig moeite te doen. Daarnaast heb je met een probleemfocus nog niet per se een focus die leidt tot constructieve verbetering...
In snelle speeddates wisselen deelnemers met elkaar van gedachten. Dat doen ze aan de hand van twee vragen – in het kort komen ze hierop neer: 1. Welke vraag of wens heb je? en 2. Wat wil je uit de bijeenkomst halen en wat wil je brengen? Deze werkvorm zorgt dankzij de snelle wisselingen voor energie...
Waarderende interviews zijn misschien wel de bekendste toepassing van appreciative inquiry. Mensen interviewen elkaar in tweetallen met een waarderende blik. De kern is meestal een succesverhaal of dat wat energie geeft voor de geïnterviewde. Er ontstaan vaak prachtige gesprekken...
Waarderende gesprekken voeren in tweetallen of kleine groepjes zorgt er vaak voor dat mensen zich meer gehoord voelen, er meer verbinding en diepgang ontstaat, dan als je zulke gesprekken in een grotere groep voert. Je wilt echter wel de inzichten uit die gesprekken in de grote groep delen...
Als je vooral wilt dat deelnemers de verhalen horen van veel anderen, en niet per se diepgaand met iemand praten, dan is deze actieve werkvorm de moeite waard. Er worden waarderende interviews gehouden, maar dat gebeurt staand in slechts enkele minuten...
Met deze werkvorm kun je waardevolle input ophalen bij betrokkenen. Zeker voor ‘externe’ betrokkenen zoals klanten of buurtbewoners is deze aanpak prettig. Het zorgt ervoor dat je vanuit veel verschillende invalshoeken ervaringen hoort...
Soms vinden mensen het lastig om ‘zomaar’ een verhaal te vertellen over een goede ervaring. Dan kan het van pas komen om in plaats daarvan beelden te zoeken die symbool staan voor positieve ervaringen en eigenschappen van jezelf, het team of de gemeenschap...
De waarderende gesprekken zorgen voor heel veel data in de vorm van verhalen, anekdotes, tips, enzovoort. Die opbrengsten samenvoegen zorgt voor overzicht. Het helpt ook bij sense-making, het beter begrijpen van wat al die opbrengsten ons leren...
Metaforen zijn een krachtige manier om de gezamenlijke blik op de werkelijkheid te veranderen. Zien teamleden het team als familie, als schoolklas, als sportteam? De metafoor kleurt hoe mensen met elkaar omgaan...